بدنسازی

توپ تمرینی در بدنسازی

توپ تمرینی در بدنسازی

به‌طور‌کلی، وسایل ورزشی بسیار متنوع هستند اما آیا می‌دانید توپ تمرینی چیست و چگونه از آن برای انجام حرکات ورزشی استفاده می‌شود؟ دوستان عزیز با مطالعه این مقاله می‌توانید با توپ تمرینی در بدنسازی، فواید و برخی از انواع ورزش‌هایی که توسط آن انجام می‌شود، آشنا شوید.

فواید توپ تمرینی در بدنسازی چیست؟

افرادی که به‌دنبال بدنسازی هستند، به‌خوبی می‌دانند که علاوه‌بر داشتن یک برنامه بدنسازی مناسب، داشتن وسایل و تجهیزات کارامد هم برای رسیدن به هدفشان ضروری است. یکی از وسایل و تجهیزاتی که در رشته‌های ورزشی بدنسازی، ایروبیک و پیلاتس استفاده می‌شود، توپ تمرینی است که در قطرهای مختلفی از قبیل: 25 سانتی‌متری، 65 سانتی‌متری و 85 سانتی‌متری قابل تهیه است و با استفاده از هرکدام از انواع آن، ‌یک نوع ورزش انجام می‌شود. بعلاوه، از این وسیله می‌توان در کنار سایر وسایل ورزشی خانگی، برای انجام انواع تمرین‌های ورزشی در خانه استفاده کرد.

از مهم‌ترین فواید استفاده از توپ ورزشی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای استفاده از آن به عنوان وسیله ورزشی، نیازی نیست که حتماً به باشگاه‌های ورزشی مراجعه شود و می‌توان با استفاده از آن به‌راحتی در منزل به ورزش پرداخت.
  • استفاده کردن از آن به دستورالعمل‌های پیچیده نیاز ندارد.
  • خرید توپ تمرینی به هزینه بالایی نیاز ندارد و افراد به‌راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند.
  • همچنین استفاده از این وسیله باعث بهبود انعطاف‌پذیری می‌شود و درصورتی‌که انعطاف‌پذیری بدن بیشتر شود، احتمال آسیب‌دیدگی بدن کم می‌شود و عملکرد عضلات افزایش پیدا می‌کنند.
  • از دیگر فواید استفاده از این وسیله ورزشی این است که باعث بهبود تعادل در حین انجام حرکات ورزشی می‌شود. در نتیجه حرکات ورزشی را می‌توان با کیفیت بیشتر و به طور تأثیرگذارتری انجام داد.
  • توپ پیلاتس هر چه پر باد تر باشد، عضلات بیشتری را در گیر می‌کند. در نتیجه با استفاده از آن می‌توان به تقویت عضلات مختلف در بدن پرداخت.

توپ تمرینی در بدنسازی

سایز مناسب توپ در بدنسازی برای افراد مختلف

در حالت کلی بهتر است که توپ تمرینی ، متناسب با قد افراد مورد استفاده قرار بگیرد. مناسب‌ترین سایز آن برای قدهای مختلف به صورت زیر می‌باشد که البته این مقدار به‌صورت تقریبی مورد ارزیابی قرار گرفته است:

قطر 45 سانتی‌متری: برای قد 152 سانتی‌متری و یا کوتاه‌تر از آن

قطر 55 سانتی‌متری: برای قد 155 سانتی‌متری تا 167 سانتی‌متری

قطر 65 سانتی‌متری: برای قد 170 سانتی‌متری تا 185 سانتی‌متری

قطر 75 سانتی‌متری: برای قد 188 سانتی‌متری و یا بلندتر

انجام برخی از تمرینات با توپ تمرینی در بدنسازی

دراز و نشست

برای انجام این حرکت باید به پشت بر روی توپ تمرینی دراز بکشید و پاها را بر روی زمین قرار دهید و سپس دست‌ها را در کنار گوش بگذارید. پس از آن حرکت دراز و نشست را با استفاده از پاها و بدن انجام دهید. برای انجام این کار نباید خیلی بلند شوید.

شنا

برای انجام این حرکت نیز باید بر روی توپ به صورت دمر قرار بگیرید، به طوری که پاها و پشت کاملاً صاف باشند. پس از آن باید با صاف کردن دست‌ها خود را به بالا بکشید و این ورزش را در یک ست کامل انجام دهید.

پرس دمبل

برای حرکت پرس سینه باید بر روی توپ تمرنی دراز بکشید و عمل پرس دمبل را انجام دهید.

دست‌وپا باز

در این حرکت نیز باید مجدداً به‌صورت دمر بر روی توپ بدنسازی قرار بگیرید به صورتی که دست‌ها از جلو با زمین و پاها نیز از عقب با زمین در اتصال باشد. سپس برای انجام این حرکت باید دست راست با پای چپ و پای چپ با دست راست بازو بسته شود.

فیله

برای انجام حرکت فیله نیز باید بر روی توپ دراز بکشید به صورتی که دست‌ها بر روی میز و پاها در پایین باشند. سپس پاها را به همان حالت باز بلند کنید و در ارتفاع به مدت کمی نگه‌دارید و بعد از آن به حالت اول برگردانید.

دنده معکوس

برای انجام این حرکت به پشت بر روی توپ ورزشی دراز بکشید و کف پاهای خود را بر روی آن قرار دهید. به صورتی که پاها و پشت شما در حالت کشیده قرار بگیرد و سپس با خم کردن زانوهای خود سعی کنید که آن را به سمت خود بچرخانید و برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *