مقالات

استراحت بین تمرینات ورزشی و اهمیت آن

استراحت بین تمرینات ورزشی

در بیشتر مواقع لازم است که بین تمرینات ورزشی وقفه صورت گیرد و انجام این کار توسط مربیان بسیار توصیه می‌شود. اما آیا می‌دانید علت این کار چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟ درصورتی‌که قصد دارید در رابطه با استراحت بین تمرینات ورزشی و اهمیت آن اطلاعاتی را به دست آورید، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مطالب ذکرشده در این مقاله را از دست ندهید.

اهمیت استراحت بین تمرینات ورزشی

عده بسیار زیادی از افراد می‌پندارند که هر چه میزان ورزش‌های آن‌ها بیشتر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت. اما متخصصان بر این باورند که این تصور غلط است و انجام بیش‌ازحد حرکات ورزشی می‌توانند عواقب جدی را برای سلامتی افراد داشته باشد.

همچنین بسیاری از ورزشکاران در زمان انجام تمرینات ورزشی، به‌سرعت انجام آن‌ها توجه نمی‌کنند. درصورتی‌که فرد بخواهد تمرینات خود را با سرعت بیشتر از حد معمول انجام دهد، ممکن است که خطراتی مانند نارسایی قلبی سلامتی فرد را تهدید کند. بعلاوه، زمانی که افراد می‌خواهند حرکات را با سرعت زیادی انجام دهند، دیگر به‌درستی انجام تمرینات توجهی نمی‌کنند و در این صورت نیز ممکن است که انجام نادرست حرکات ورزشی به‌سلامت فرد و اعضای بدن او مانند ستون فقرات آسیب وارد کند.

با توجه به این موارد، اگرچه استراحت بین تمرینات ورزشی مهم است اما ما وقفه بیش‌ازحد را در میان حرکات ورزشی توصیه نمی‌کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر در میان ست‌ها به مدت 5 دقیقه وقفه انداخته شود، ضربان قلب کاهش پیدا می‌کند و در این صورت خون در عضلات پمپاژ نمی‌شود.

مزایای استراحت بین ست های تمرین و اهمیت آن

نداشتن انرژی در هنگام ورزش، یکی از مشکلاتی است که بیشتر ورزشکاران با آن روبرو می‌شوند. درصورتی‌که بین ست‌ها به میزان یک دقیقه و یا کمتر وقفه ایجاد کنید، قادر خواهید بود تا میزان 72 درصد از قدرت ازدست‌رفته خود را بازیابی کنید و درصورتی‌که به 3 دقیقه وقفه بپردازید نیز قادر خواهید بود تا تمام انرژی ازدست‌رفته خود را جبران کنید.

استراحت بین تمرینات ورزشی

چند روز استراحت بین تمرینات ورزشی لازم است؟

برخی از افراد هر روز هفته را به ورزش می‌پردازند و هیچ وقفه‌ای را ایجاد نمی‌کنند که در این خصوص باید گفت این شیوه اشتباه است و حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز باید حداقل یک روز در هفته را در ورزش خود وقفه ایجاد کنند و این مساله ختی در برنامه بدنسازی نیز پیش‌بینی می‌شود.

به‌صورت کلی تعداد روزهای متعادل برای ورزش سه الی چهار روز در هفته است و درصورتی‌که سه الی چهار روز در هفته را به مدت یک الی دو ساعت به باشگاه‌های ورزشی بروید، می‌توانید بدون اینکه سلامتی خود را به خطر بیندازید، نتایج بسیار عالی را دریافت کنید.

در این خصوص ممکن است که برای عده‌ای این سؤال به وجود بیاید که در روزهای دیگر هفته باید به‌صورت کامل استراحت کنند و یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که نیازی نیست که در روزهایی که به باشگاه نمی‌روید به استراحت کامل بپردازید، بلکه تنها کافی است که به باشگاه نروید و به انجام سایر فعالیت‌های روزانه خود بپردازید. به‌عنوان‌مثال، در روزهای تعطیل می‌توانید به انجام کارهایی از قبیل پیاده‌روی، شنا، یوگا و پیلاتس بپردازید. انجام این امور در روزهای تعطیل باعث می‌شود که عضلات شما به‌طور مفیدی بهبود پیدا کنند.

با استراحت چه اتفاقی می‌افتد؟

در رابطه با استراحت بین تمرینات ورزشی و اهمیت آن باید گفت که این وقفه باعث می‌شود تا بدن بهبودی پیدا کند و ذخایر انرژی خود را تجدید نمایند و همچنین بافت‌های آسیب‌دیده بدن مجال ترمیم شدن را پیدا خواهند کرد. به عبارت دیگر، با انجام تمرینات، ممکن است که بافت عضله تحلیل رود و ذخایر انرژِی بدن تخلیه شوند. همچنین آب بدن نیز ممکن است که از دست برود. در نتیجه با ایجاد وقفه بین تمرینات، ذخایر تجدید می‌گردند و بافت‌ها ترمیم می‌شوند. درصورتی‌که این استراحت‌ها را به بدن ندهیم، ممکن است که بدن به علت ورزش زیاد دچار تحلیل رفتگی شود و قوای بدن از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *