مقالات

بررسی آسیب‌های ورزشی و توصیه‌های لازم جهت پیشگیری از آن ها

آسیب های ورزشی

درست است که ورزش برای بدن شما بسیار مفید است ولی درصورتی‌که حرکات انجام‌شده به‌صورت صحیح صورت نگیرد می‌تواند آسیب‌هایی جدی را برای شما متحمل شود. آسیب های ورزشی در واقع صدمه‌هایی است که به ناحیه ماهیچه و بافت‌های عضلانی شما وارد می‌شود. این آسیب‌ها گاهی سطحی هستند و گاهی نیز ممکن است مشکلاتی جدی را برای شما به دنبال داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی آسیب های ورزشیو توصیه‌های لازم جهت پیشگیری از آن‌ها بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع آسیب های ورزشی

منظور از پیخ خوردگی مچ پا نیست بلکه پارگی و یا کشیده شدن زیاد رباط پا منجر به پیچ خوردگی می‌شود. رباط‌ها باعث اتصال دو مفصل به یکدیگر می‌شوند و درصورتی‌که آسیبی ببینند کار حرکت را برای شما سخت می‌کنند.

تورم عضلات

تورم واکنشی طبیعی در مقابل صدمه و آسیب بوده که گاهی ممکن است با درد همراه باشد. در اکثر مواقع تورم عضلانی با کمی استراحت بهبود پیدا خواهد کرد.

کشیدگی عضلانی

از جمله دیگر آسیب‌های ورزشی کشیدگی عضلانی یا پارگی تاندون‌ها و عضلات می‌باشد. تاندون‌ها استخوان‌ها را به عضلات متصل می‌کنند.

پارگی تاندون آشیل

تاندون آشیل تاندونی نازک ولی قدرتمند است که در قسمت پشت مچ پا قرار دارد. این تاندون ممکن است در طول ورزش پاره و یا شکسته شود. هنگامی‌که این اتفاق رخ دهد، امکان دارد دچار درد شدید و ناگهانی شده و راه رفتن را برای فرد دچار مشکل کند.

آسیب دیدن کلاهک گرداننده

قرارگیری چهار عضله در کنار یکدیگر باعث شکل‌گیری یک کلاهک گرداننده می‌شود. این کلاهک شانه را در تمامی جهات به حرکت درمی‌آورد. هنگامی‌که یکی از عضلات پاره شده و یا دچار مشکل گردد، کلاهک گرداننده ضعیف شده و حرکت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جابجایی استخوان

برخی از آسیب‌های رخ داده در حین ورزش ممکن است به شکستگی و یا ترک برداشتن استخوان‌ها منجر شود. در این حالت استخوان از محل اصلی خود خارج می‌شود. این اتفاق با دردهای شدی و تورم همراه بوده و تورم را به همراه دارد.

پیشگیری از آسیب‌های ورزشی

بهترین راه برای پیشگیری از آسیب های ورزشی انجام صحیح حرکات ورزشی و گرم کردن اصولی می‌باشد. ماهیچه‌های گرم انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند فشارهای ناشی از ورود ضربه به عضلات را تحمل کند. همچنین عضلات و ماهیچه‌ها در حالت گرم قابلیت انجام هرگونه حرکات ناگهانی و سریع رادارند.

 آسیب‌های ورزشی

برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی و حفظ سلامت بهتر است حرکات را به‌صورت صحیح و اصولی انجام داد. ورزشکاران باید به ورزش‌های انجام شده مسلط بوده و بدن خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارند تا آسیبی به آن‌ها وارد نگردد.

استراحت کنید

دقت داشته باشید که در انجام حرکات ورزشی نباید زیاده‌روی کرد. درصورتی‌که شما در حین ورزش آسیبی دیده‌اید و یا از پیش آسیبی در ناحیه کمر و یا گردن خود دارید، توصیه می‌شود که تا زمانی که بهبودی خود را به‌صورت کامل بدست نیاورده‌اید استراحت کرده و از انجام حرکات ورزشی سنگین خودداری کنید.

تجهیزات مناسب استفاده کنید

داشتن تجهیزات به شما کمک زیادی می‌کند تا از ورود آسیب‌های ورزشی جلوگیری کنید. استفاده از کفش و لباس مناسب نه‌تنها انجام حرکات ورزشی را برای شما آسان‌تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا آسیب‌های احتمالی را نیز کاهش دهید.

هنگام آسیب‌های ورزشی چه‌کار کنیم؟

هنگامی‌که شما دچار آسیب شدید باید مراحل زیر را رعایت کنید تا از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری نمایید:

  • به قسمت‌های آسیب‌دیده استراحت داده و حرکت ندهید تا بهبود پیدا کند.
  • برای کاهش خونریزی و التهاب یک عدد کمپرسور یخ را بر روی محل موردنظر قرار دهید.
  • برای این‌که تورم را به حداقل برسانید بر روی محل آسیب‌دیده بانداژ فشاری بگذارید.
  • جهت جلوگیری از التهاب و درد ناشی از آسیب‌دیدگی از داروهای ضدالتهابی می‌توانید استفاده کنید.
  • تا زمانی که به‌طور کامل بهبودی خود را بدست نیاورده اید استراحت نمایید.
  • پس از این‌که به‌طور کامل بهبودی خود را بدست آوردید، ورزش را با حرکات سبک شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *