بدنسازی

برنامه بدنسازی

برنامه بدنسازی

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که ضرورت داشتن برنامه بدنسازی چیست؟ چرا برای داشتن برنامه بدنسازی باید از یک متخصص کمک بگیریم؟ برنامه‌های تمرینی بدنسازی روش‌هایی است که با توجه به هدف ورزشکار طراحی‌شده و کیفیت تمرینات را هدفمند و باارزش می‌کند. به‌عنوان مثال شما قصد دارید که تنها عضلات بازوی خود را حجیم کنید، در نتیجه شما باید برنامه تمرینی مشخصی را برای افزایش حجم بازوها داشته و تنها بر روی افزایش حجم ماهیچه‌های دست متمرکز شوید با کراسفیت 24 همراه باشید.

ضرورت داشتن برنامه بدنسازی

واقعیتی که در جامعه حکم فرماست این است که اغلب افراد فکر می‌کنند که تنها با داشتن یک دمبل و یا یک دستگاه ورزشی می‌توانند عضلاتی حجیم و بدنی ورزیده داشته باشند. درصورتی‌که برنامه تمرینی اصولی در بدنسازی مانند نقشه راه عمل کرده و به شما می‌گوید که چه مسیری را پیش بروید تا به مقصد خود برسید. شاید شما با تمریناتی سخت و در مدتی طولانی به هدف نهایی خود برسید ولی برنامه تمرینی بدنسازی به شما می‌گوید که با چه ورزش‌ها و تمریناتی در مدت کوتاه‌تر و با ورزش‌هایی سبک‌تر به هدف خود دست یابید.

برنامه بدنسازی

برنامه تمرینی بدنسازی در خانه

امروزه به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان، مراجعه به باشگاه‌های خانگی کاهش‌یافته و اغلب افراد ترجیح می‌دهند که تمرینات ورزشی بدنسازی را در خانه پیگیری کنند. برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که با انجام حرکات زیاد و سخت به اندام ایده آل خود خواهند رسید درصورتی‌که این باور اشتباه بوده و برای رسیدن به اندامی ایده آل باید تمرینات را بر اساس اهداف و نیازهای خود دنبال کنید. برای انجام تمرینات بدنسازی در خانه نیاز به تجهیزات بسیار گران قیمت و حرفه‌ای نبوده و تنها با چند ابزار ساده می‌توانید به اندام ایده آل خود برسید.

بیشتر بخوانید:   مهمترین دلایل توقف رشد عضلات

نکات اصلی برنامه تمرینی در بدنسازی

نکات مهم در برنامه تمرینی بدنسازی عبارتند از :

  • برای خود تصور کنید که تا چه زمانی می‌خواهید به هدف خود برسید و این هدف را به صورتی کاملاً محسوس برای خود روشن کنید.
  • تمامی تمرینات را به‌صورت روزانه و اصولی پیگیری کنید.
  • زمان در نظر گرفته‌شده برای هر تمرین بدنسازی را به‌صورت واضح روشن کنید.
  • تاریخ شروع تمرینات ورزشی خود را کامل مشخص کرده تا در یک بازه زمانی تغییرات را مورد بررسی قرار دهید.
  • پشتکار خود را از دست نداده و تا رسیدن به هدف خود دست از تمرین برندارید.

اجرای صحیح برنامه تمرینی بدنسازی

دقت داشته باشید که اگر برنامه تمرینی شما به‌صورت صحیح و اصولی انجام نشود، پیامدهایی منفی را به دنبال خواهد داشت. شما پیش از انجام حرکات بدنسازی باید میزان آمادگی بدن خود را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن برنامه‌های تمرینی را انجام دهید. درصورتی‌که برنامه تمرینی خود را با انجام حرکات سنگین آغاز کنید پس از مدتی شاهد آسیب‌دیدگی خواهید بود. بنابراین شما باید ابتدا با حرکات ملایم و سبک تمرینات خود را شروع کرده و به‌تدریج آن را ارتقاء دهید.

برنامه تمرینی بدنسازی مخصوص خود را داشته باشید

یک برنامه تمرینی خوب و اصولی باید بر اساس اهداف، محدودیت‌ها و توانایی‌های هر فرد تعیین شود. یک پزشک هیچ‌گاه از یک نسخه برای تمامی بیماران خود استفاده نمی‌کند. برنامه تمرینی بدنسازی نیز همان‌طور بوده و یک مربی برای ورزشکاران خود یک برنامه را تعیین نکرده و هر ورزشکار نیاز به هدف مخصوصی دارد. یک مربی خوب و باتجربه ابتدا میزان مقاومت بدنی شما و آمادگی جسمانی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن برنامه‌ای اصولی را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید:   شکم شش تیکه ، چگونه ساخته می شود؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.