کراس فیت, مقالات

دارحلقه در ژیمناستیک

دارحلقه در ژیمناستیک

بالا کشیدن بدن روی دار حلقه

آغاز ژیمناستیک در ایران، در شهر تهران بود که توسط شخصی به نام امان اله پادگردی که اصالتا روسی بودند به ایران آورده شد. این ورزش یکی از ورزش ها در زمینه ی ژیمناستیک است. با دارحلقه می توان ورزش های زیاد و متنوعی انجام داد. دارحلقه در ژیمناستیک ، از دو حلقه ی کوچک که جنسی چوبی یا پلاستیکی دارد تشکیل شده است.

این نوع دار حلقه با وجود این که کوچک است اما کارایی بسیاری دارد و با آن فعالیت های بسیاری می توان انجام داد. دار حلقه یکی از تجهیزات ورزش ژیمناستیک و کراسفیت است و کاربرد های زیادی در ورزش ژیمناستیک دارد.

ورزش هایی که می توان با دارحلقه در ژیمناستیک انجام داد شامل:

  • پوش آپ: در این ‌نوع کشش و حرکات بدن در طی این ورزش حس می شود هیچ فشاری ندارد و شبیه تمرینات دیگر نیست. برای انجام دادن این حرکت ژیمناستیک لازم است تا دار حلقه را در دست هایتان گرفته و بعد به حلقه فشار وارد کرده تا از زمین فاصله گیرید. باید پا ها به طور ۹۰ درجه با بدن شما قرار داشته باشد بعد دست هایتان را  به هم نزدیک کنید و به باسنتان فشار بیاورید. بعد از چند دقیقه که در این حالت ماندید ، به حالت اولیه ی خود برگردید. در حالت اولیه باید به طور ۴۵ درجه از خط عمودی بدن بایستید ، البته هر چقدر که زاویه ی بون بیشتر باشد این حرکت آسان تر انجام می شود. زیرا وزن بدن کم تر روی دستانتان می افتد.
  • طرح حلقه: در این ورزش اول روی یک سطح با ارتفاع کم بایستید ، بعد دار حلقه ها را جلوی خود قرار بدهید. آرام آرام به سمت جلو خم شوید تا بدن به صورت کاملا صاف قرار گیرد و آرنج هایتان قفل شود. بعد در این حالت مدتی بمانید و حلقه هایتان را به عقب بکشید و بلافاصله عضلات شکم تان را صاف کنید.  این نوع تمرین باید در دو ست ده تایی به صورت پر سرعت انجام بگیرد. الان می توانید از ارتفاع  پایین آمده و با ارتفاع کم تری آن را انجام دهید. اگر بتوانید این ورزش را با سرعت ۲۰ بار انجام دهید بدن شما به تناسب نسبی رسیده است. این نوع تمرین یکی از فعالیت های جذاب در زمینه ی ورزش ژیمناستیک است که طرفدار های زیادی دارد.
بیشتر بخوانید:   ویژگی های دوچرخه ایربایک

دارحلقه در ژیمناستیک

  • دیپ: در این نوع باید دست هایتان در موقعیتی مناسب یعنی خنثی و خیلی نزدیک به پهلو هایتان قرار گیرد. هر چقدر حلقه ها از بدن شما فاصله ی بیشتری داشته باشد ثابت ماندن شانه ها کم تر می شود در نتیجه احتمال آسیب دیدگی بیشتر می شود. در حالت اولیه ی آن تلاش کنید حلقه ها را تا جایی که زانو هایتان خم می شود پایین بیاورید. این کار باعث می شود ، تا روی تمرین تان بیشتر توجه و تمرکز داشته باشید.
  • داخل و خارج: در این ورزش باید یک بازو ثابت مانده و به حلقه ها فشار آورده تا بالا بروند و بازوی دیگر تان به سمت خارج کشیده خواهد شد.
  • L_sit: اگر بتوانید پا ها را مستقیم خارج قرار دهید ، زانو هایتان را قفل کرده و انگشتان را وقت آویزان کردن روی مجموعه ای از میله های موازی قرار دهید. این ورزش از محدود ورزش های ژیمناستیکی است که همزمان به عضلات فشار وارد کرده و به کشش نیازمند می باشد. وقتی آن را انجام‌ می دهید ابتدا روی یک جفت حلقه خود را بلند کنید بعد بازو ها را محکم به پهلو فشار بدهید ،  پا ها را کم کم بالا آورده و در ۹۰ درجه قفل کنید تا چند ثانیه در این حالت بمانید.
  • حرکت اهرم از جلو: این نوع حرکت رو به جلو است و بسیار سخت می باشد ، برای انجام آن در حالت اولیه ی قرار بگیرید روی پا هایتان بلند شده ، باید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت خود را نگه دارید. بعد هم از دار حلقه خود را آویزان کنید. و کمر و پا هایتان را با حالت زمین موازی قرار دهید.
  • حرکت اهرم از عقب: از دار حلقه آویزان شوید و خود را به حالت چمباتمه قرار دهید. در این روش پا هایتان را توی سینه جمع کنید و لگن به سمت بالا و صورت به سمت زمین یا پایین قرار گیرد. بعد پا هایتان را جوری که بدن با زمین موازی باشد ، باز کنید. در این روش فشار زیادی را باید تحمل کرد مخصوصا بر روی دو سر بازو پس وقتی که پر انرژی و بدن آماده ای دارید آن را انجام دهید.
بیشتر بخوانید:   باشگاه کراس فیت

دارحلقه در ژیمناستیک

  • شنای دار حلقه: باید بر روی دار حلقه قرار بگیرید به نوعی که لبه های دار حلقه زیر بغل شما را لمس کند. بعد در صورتی که بازو ها صاف هستند باید به سمت بالا با فشار برگردید. این روش به دلیل سختی که دارد می توانید از دار حلقه نزدیک بدن استفاده کنید.
  • آویزان شدن : در این روش وقتی که دار حلقه بالای سر شما قرار گرفته است و شانه هایتان در حالت انقباض است آویزان شوید.  وقتی بازو هایتان صاف است تلاش کنید با کشش شانه ها را کمی از گوش هایتان دور کنید و پس از آن زانو ها را در سینه‌ جمع کنید و آن را نگه دارید.

سخن پایانی

ژیمناستیک مدل های مختلفی دارد که در سر تا سر جهان خیلی از ورزشکاران جذب آن شده اند. دار حلقه هم یکی از روش های ژیمناستیک است که به نوبت خود ورزشکاران زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. دارحلقه در ژیمناستیک در مسابقات بین الملی هم نقش دارد. برای این که دار حلقه را به خوبی یاد بگیرید به مربی های ماهر در زمینه ی ژیمناستیک و دارحلقه در ژیمناستیک مراجعه کنید. تا موفقیت و مهارت لازم را در این بازی جذاب به دست آورید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *