دسته‌بندی نشده

اختصارات کراس فیت، آشنایی با اصطلاحات رایج در کراس فیت

اختصارات کراس فیت، آشنایی با اصطلاحات رایج در کراس فیت

کراس فیت یکی از جذاب ترین رسته های ورزشی است که طرفداران زیادی دارد؛ چنان چه شما نیز از علاقه مندان به این ورزش فوق العاده و اصولی هستید اما هنوز آن قدر حرفه ای نشده اید که اصطلاحات آن ها را بدانید این مقاله را از دست ندهید زیرا ما امروز قرار است که درباره اختصارات کراس فیت با یک دیگر صحبت کنیم.

واد WOD

لازم به ذکر است که تمرین های کراس فیت به این شکل هستند که به صورت روزانه طراحی شده اند و از قبل برنامه ریزی نشده اند. باید خدمتتان عرض کنیم که WOD تمرینات اصلی هستند. حواستان باشد که گرم کردن و سرد کردن جز تمرین های واد نمی شوند. بهتر است بدانید که تمرینات روز شامل برنامه های اصلی و برنانه تعدیل شده می شود.

RX’D  ( برنامه اصلی )

RX’D یا همان برنامه اصلی یکی از انواع WOD است . این برنامه شامل تمام استاندارد ها است که تنها ورزشکاران حرفه ای می توانند آن را به طور کامل و صحیح انجام دهند.  برنامه تعدیل شده یا SCALED نیز یکی دیگر از انواع کار است که به دو دسته ی تعدیل مثبت و تعدیل منفی تقسیم می شود.

  1. تعدیل منفی: دقت کنید که افراد تازه کار نمی توانند به خوبی این تمرینات را انجام دهند و فرد باید از راه های گوناگونی این تمرینات را ساده تر انجام دهد‌ در واقع می توان گفت که به ساده سازی تمرین ها تعدیل منفی گویند.
  2. تعدیل مثبت: ورزشکار های سطح بالا خیلی بالا تر از برنامه ها تمرین می کنند. دشوار سازی تمرین ها را تعدیل مثبت گویند.
بیشتر بخوانید:   کراس فیت برای چه کسانی مناسب است

REP  ( تکرار)

در رشته ی کراس فیت REP واحد شمارش حرکات است برای مثال مربی ۳۰ تکرار لانگز می نویسد تکرار به این معنا است که ورزشکار بار حرکت لانگز را انجام دهد. چرخه یا همان CYCLE  یعنی این که ورزشکار در تمرین چند حرکت را انجام دهد مثلا یک چرخه شامل ۱۵ اسکوات،۱۰ بار بار فیکس و ۱۵ لانگز می شود. Round  نیز برای مواقعی است که شما یک چرخه را چندین بار انجام می دهید و با Round تعداد چرخه ها را نشان می دهید.

کراسفیتر کیست

کراسفیتر کیست

کراسفیتر فردی است که تمرینات کراس فیت را انجام می دهد. اگر طرفدار کراس فیت هستید مطمئنا می دانید که BOX سالن ورزش یا همان باشگاه ورزشی است. EMOM به معنای جمع فعالیت و استراحت در یک دقیقه است. یعنی ورزشکار باید در ۴۰ ثانیه تمرین انجام دهد و ۲۰ ثانیه نیز استراحت کنید ؛ این گونه سرعت ورزشکار بالا تر می رود.  شما حتی اگر با اختصارات کراس فیت آشنا نباشید و مقداری با زبان آشنایی داشته باشید می دانید که WITH PARTNERS  چیست. این اصطلاح برای زمانی است که ورزشکار با حریف تمرینی خود ورزش می کند. از مزیت های حریف تمرینی در کراس فیت می توان به افزایش تایم استراحت و افزایش انگیزه و رقابت بین افراد اشاره کرد.

For Comletion

باید خدمتتان عرض کنیم که اصطلاح  for completion یا همان تکمیل در زمانی استفاده می شود که ورزشکار بدون دقت به رکورد تمام تمرین های خود را انجام می دهد .  زمانی که کراسفیتر برنامه ی تکمیلی دارد تنها بر روی مهارت و تکنیک های کار متمرکز می شود و اصلا به سرعت اهمیت نمی دهد. در ادامه نیز به تعدادی از این اختصارات کراس فیت می پردازیم.

  • As To Grass: حالت انتهای اسکات و گذر لگن از خط موازی
  • Bench press : پرس سینه روی نیمکت
  • Body weight: وزن بدن
  • Dead Lift: ددلیفت یا همان برداشت وزنه
  • Clean: نیمه اول حرکت دو ضرب
  • Front squat: چمباتمه از جلو
  • و غیره
بیشتر بخوانید:   دمبل مناسب برای افراد مبتدی، دمبل چند کیلویی بزنیم؟

ما در این مقاله تا جایی که زمان داشتیم یک سری اختصارات کراس فیت را خدمتتان معرفی کردیم  اما اگر مایل هستید بیش تر با این اصلاحات آشنا شوید بهتر است از مربی خود سوال بپرسید و یا این که اجازه دهید تا به مرور زمان  تجربه کسب کنید و با تک تک این اصطلاحات آشنا شوید پس بهتر است به دنبال علاقه ی خود بروید و ورزش کراس فیت را به صورت جدی شروع کنید و به تدریج هم با این اصطلاحات آشنا شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.