بدنسازی

کتل بل چیست؟

کتل بل

تاریخچه 

لازم به ذکر است که کتل بل را برای اولین بارپاول ساتسولین اختراع کرد در واقع می توان گفت که بیش از ۳۰۰ سال است که در روسیه از Hk استفاده می شود. تنوع در استفاده ایت وسیله باعث فراگیری بیش تر آن شد.
پس از تلاش های فراوان در سال ۱۹۸۵ برای کتلبل کمیته ای تشکیل شد و در آن دوره مسابقه بین‌المللی در روسیه ترتیب داده شد .  باید خدمتتان عرض کنیم که در دهه های گذشته کم تر کسی اسم کتل بل را شنیده بود اما امروزه در بیش تر باشگاه های ورزشی یافت می شود. ساتسولین در تعریف خود از کتلبل می ‌گوید کاربری که از این وسیله استفاده می کند به نسبت استفاده از دمبل و هالتر رضایت بیش تری دارد زیرا که برای استفاده به تعداد کم تری از آن نیاز دارند. و کمک بیش تری به بهبود آمادگی جسمانی و عضلانی می کند.

کتل بل چیست

شایان به ذکر است که کتل بل وزنه ای شبیه به توپ با دستگیره است . فشار کتلبل در پایین دسته های آن قرار دارد که یکی از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. همین ویژگی باعث افزایش سرعت و انجام حرکات متنوع می شود که باعث افزایش نیروی پرتابی و بالستیک آن نیز می شود و موجب  می ‌شود سنگین تر به نظر بیاید و چون فشار بیش تری به همراه دارد باعث افزایش حجم بیش تر و سریع تر شود.   این وسیله به واسطه دسته ضخیمش باعث افزایش نیروی دست شما می شود چون در زمان استفاده از کتل بل بیش تر نواحی و عضلات درگیر می شود چربی سوزی بیش تری رخ می دهد و عضلات با سرعت بیش تری تغییر می کنند.

بیشتر بخوانید:   حرکات تمرینی با استپ در خانه

کتل بل

فواید تمرینات کتل بل

در طول سالیان استفاده از این وزنه ها می توان به فواید آن پی برد که می توان به :

  • افزایش استقامت بدن
  • انعطاف پذیری بیشتر عضلات
  • چربی سوزی بالا
  • تمرین با  تمرکز و در نهایت نتیجه بهتری حاصل می شود
  • افزایش قدرت و تغییرات بیشتر در عضلات
  • کاهش کمر درد
    افزایش استقامت بدنی
    بهبود تراکم استخوان ها
    افزایش هماهنگی و سرعت عمل
    کاهش احتمال آسیب دیدگی عضلات
    درگیر کردن تقریباً تمام عضلات بدن

به دلیل این که بعضی از افراد در انجام حرکات اسکوات شکل اشتباهی می گیرند و به درستی انجام نمی دهند کتلبل می توانند ضریب اشتباهات را کاهش بدهند.  کتل بل در اسکوات به عنوان یک تعادل عمل می کند و باعث افزایش کارایی حرکت می شود
بسیاری از ورزشکاران حرفه ای که در اجرای اسکوات به مشکل بر خوردند ، با کتل بل موفق شدند اسکوات بهتری انجام دهند. علاوه بر این کتل بل با تقسیم وزن باعث شده نتیجه بهتری به دست بیاید .

تمرینات کتل بل برای کل بدن

  • مدل اسکوات جام شراب با کتل بل

در این نوع اسکوات وزنه ها را در بالا آورده و در مقابل سینه خود قرار دهید،  باسن را به عقب و در سمت پایین نگه دارید و وزن را بین پاشنه هایتان تقسیم کنید. آرنج هایتان باید با زانو هایتان تماس پیدا کند. این حرکت را با قدرت و به کمک باسن انجام دهید .تمرین با کتل بل باعث افزایش نیرو و قدرت می شود .

  • برداری پرس کلین

انجام حرکات متنوع با کتلبل چون فشار بیشدتری به باسن وارد می‌ کند . باعث قدرت انفجاری بیشتری در عضلات می شود در نتیجه باعث بهبود و افزایش کارایی در زمینه های زیادی می شود  حرکات پرتابی که با کتل بل استفاده شود ، باعث افزایش نیروی عضلانی مفید و بهتری می شود. تقریباً هر ورزشکاری میتواند از کتل بل استفاده کند. با افزایش سن چون سرعت و تندی در انجام حرکات ورزشی کاهش پیدا می کند و اکثر باشگاه های ورزشی محیط کافی برای انجام حرکات سریع ندارند کتلبل می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.مثلاً برای انجام حرکت تاب دادن این وسیله محیط وسیعی لازم نداریم.بلکه به اندازه طول بازو های شخص کافی است.استفاده از کتل بل در آماده کردن ورزشکار در رشته بسکتبال ، کراسفیت و تمرینات ورزشی ای که بر پایه سرعت و قدرت باشد که پلایومتریک نام دارد مناسب است .

بیشتر بخوانید:   بهترین زمان برای بدنسازی چه ساعتی در روز است؟

فرق دمبل و کتل بل

هم دمبل و هم کتلبل به علت سایز و اندازه کوچک و قیمت پایین می توان در باشگاه و خانه استفاده کرد .از لحاظ جنس دمبل و کتلبل شبیه هستند . اکثراً از جنس چدن با روکش لاستیکی و حتی امکان دارد جنس های مختلف دیگری هم داشته باشد ولی جنس لاستیکی آن مزایای زیادی دارد.

به هنگام استفاده از دمبل و کتل بل لاستیکی دست ها عرق نمی کنند یا کمتر عرق می کنند. علاوه بر آن به خاطر جنس لاستیکی آن و اصطکاکی که با سایر اجسام ایجاد می کند مانع لیز خوردن وزنه می شود و به هنگامی که وزنه ها روی زمین می افتند صدای کمتری تولید می کنند .

کتل بل

انواع کتل بل

دمبل اشکال متنوعی دارد و فرد می تواند به اندازه توان خود دمبل مورد نیاز خود را مورد استفاده قرار دهد
دمبل انواع مختلفی دارد :

دمبل ثابت
دمبل متحرک
-دمبل ایروبیک

هر کدام از این دمبل ها کارایی منحصر به فرد خود را دارند  در مقابل کتلبل فقط یک نوع است.

تفاوت کتل بل و دمبل

مهم ترین تفاوت در کتلبل و دمبل در  وزن و جنس آن ها است . وزن دمبل از نیم کیلو گرم ( ۰.۵) شروع می شود و به پنجاه کیلو گرم میرسد .وزن کتل بل از ۲ کیلو گرم شروع می شود و به ۴۵ کیلو گرم می رسد؛ وزن دمبل را با وزنه های متفاوت نیاز فرد می توان تغییر داد  ولی وزن کتل با ثابت است و امکان تغییر آن وجود ندارد. با کتل بل می توان حرکات پلایومتریک را آسان تر انجام داد و از دمبل برای تقویت عضلات استفاده کرد و چون هر کدام از آن ها اثرات خود را می گذارند نمی توان گفت کدام یک بهتر است ولی اساساً دمبل برای اشخاص مبتدی توصیه می شود و کتلبل برای حرکات پلایومتریک مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:   چگونه با ورزش دوست باشیم؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.