بدنسازی

علت اصلی لرزش عضلات بدن هنگام ورزش و راه حل های حل آن

لرزش عضلات بدن هنگام ورزش

امروزه افراد زیادی تمایل دارند تا برای تناسب اندام خود از ورزش های گوناگون استفاده کنند.همچنین می توان گفت که ممکن است در هنگام ورزش بدن افراد دچار حالت های گوناگونی شود که هر کدام از این حالت ها ممکن است که در اثر عوامل گوناگون و به دلایل مختلفی ایجاد شود پس بهتر است به باید به هر کدام از آن ها توجه شود همچنین می توان گفت که یکی از این حالت ها لرزش عضلات در هنگام ورزش کردن است که به دلایل متفاوتی ایجاد می شود و راه حل های مختلفی برای برطرف کردن آن نیز وجود دارد.

دلایل لرزش عضلات در هنگام ورزش

می توان گفت که گاهی برخی از افراد در هنگام ورزش دچار لرزش عضلات می شوند که این حالت به دلایل گوناگونی در افراد ایجاد می شود ما در ادامه برخی از دلایلی که سبب لرزش عضلات می شود را بیان می کنیم.

  • خستگی

می توان‌گفت که بکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل لرزش عضلات در هنگام ورزش خستگی است.خستگی افراد سبب می شود تا انقباض ماهیچه های آن ها دچار اختلال شود یعنی کارکرد انقباضی عضلات بدن به ویژه در بخش هایی که با ورزش به حد واماندگی رسیده اند، ضعیف شده است و پیام های عصبی به شکل صحیح مبادله نمی شود پس این امر سبب لرزش عضلات بدن زمان ورزش می شود.

  • کم آبی بدن

یکی دیگر از عواملی که سبب لرزش عضلات در هنگام ورزش می شود کم آبی بدن افراد است.می توان گفت که کم آبی بدن انتایج بسیار بدی بر روی سلامتی و همچنین فعالیت های ورزشی دارد. همچی نمی توان گفت که نتایج نشان می دهد که، کاهش 1 تا 2 درصدی وزن بدن بر در نتیجه تعریق در ورزش می تواند، توان بدنی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.
قسمت زیادی از بدن ما از آب ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:   فواید طناب زنی

زمانی که مبتلا به کم آبی می شوید، از مقدار خون بدن کم می شود. خون نقش منتقل کننده مواد مغذی و الکترولیت ها را به عضلات دارد.برای جلوگیری از این امر پیشنهاد می شود تا روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید و در زمان ورزش نیز بسته به دما و مقداد تعریق، در فاصله زمانی مشخص آب مصرف کنید تا دچار کم آبی نشوید.

 لرزش عضلات بدن هنگام ورزش

  • اجرای حرکات ورزشی جدید

ممکن است که همه ما با این موضوع مواجه شویم که زمانی که یک الگوی حرکتی تازه را یاد می گیرم، عضلات بدن شروع به لرزش می کند. يادگيري حرکت ورزشی تازه به معنی این است که یک ارتباط تازه بین مغز و عضلات به وسیله اعصاب برقرار شود و این هماهنگی نیاز به زمان دارد.

در جلسات ابتدایی این دستور مغز به گروه های عضلانی جهت انقباض به صورت خوب و همچنین درست انجام نمی شود و تا هماهنگی عصبی-عضلانی انجام شود، بسته به سطح آمادگی و هوش حرکتی فرد، زمان نیاز است.
میوتوان گفت که اگر افراد حرکات ورزشی را بیشتر تنرین کرده باشند مسیر عصبی-عضلانی تسهیل می شود و حرکت روان تر و اسان تر و بدون هیچ گونه لرزشی اجرا می شود.

  • کم خوابی

می توان گفت که کمیت و کیفیت خواب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر ریکاوری سیستم عصبی-عضلانی نیز می باشد این سیستم که مسئول اصلی انقباضات عضلات است درهنگام کمبود خواب و استراحت دچار اختلال می شود و نتیجه آن می تواند لرزش عضلات در زمان ورزش کردن باشد.

  • شروع ورزش با شدت بالا و فراتر از حد توان

می توان‌گفت که افزایش سریع حجم و همچنین میزان شدت تمرین، به ویژه در افراد تازه کار می تواند سبب لرزش عضلات در زمان تمرین شود. در واقع بدن با دادن این هشدار می گوید این حجم و شدت تمرین مناسب حالا نیست و باید مقداری شدت ان را کم کرد و سبک تر ورزش کرد. بزرگان علم ورزش می گویند برای جلوگیری از آسیب مهم ترین نکته گوش دادن به بدن نیز می باشد.

بیشتر بخوانید:   فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

دلیل لرزش دست هنگام تمرینات بدنسازی چیست؟

می توان‌گفت که لرزش دست در هنگام تمرینات بدنسازی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد برخی از این دلایل می توان به مواردی زیر اشاره کرد.

  • نداشتن برنامه غذایی مناسب
  • داشتن ضعف عضلانی
  • استفاده از وزنه های بیش از حد سنگین
  • کاهش یافتن مقدار آب و قند بدن
  • داستن بیماری های عفونی
  • آسیب دیدن عضلات

می توان‌ گفت که این عوامل باعث می شوند تا شما در زمان تمرین مبتلا به لرزش شوید. هنگامی که لرزش شما برای تمرین باشد طبیعی است و با تمرین دادن عضله ضعیف بعد از گذشت زمان حل می شود هنگامی که متوجه شدید عضلاتتان کمتر دچار لرزش می شود این نشان می دهد که تمرینات شما نتیجه بخش بوده و عضلات شما تقویت شده اند.

 لرزش عضلات بدن هنگام ورزش

چگونه لرزش حین تمرین را از بین ببریم

 برای حل این مشکل بهتر است در اولین قدم شما سبک تر تمرین کنید. بهتر است برای حل این لرزش بین ست های خود ۲ دقیقه استراحت کنید. در زمان تمرین بهتر است آب یا آبمیوه استفاده کنید تا آب موردنیاز را به عضلات خود برسانید. به کارگیری از مکمل های بدنسازی بسیار می تواند خوب و مفید باشد.

چگونه می توان از لرزش ماهیچه ها جلوگیری کرد؟

اگر شما می خواهید از لرزش ماهیچه های خود پیشگیری کنید خوب است بعد از ست ها راه بروید. راه رفتن بعد از ست ها باعث می شود تا عضلاتی که خسته شده اند این امکان را داشته باشند که زودتر ریکاوری شوند. راه رفتن بعد از ست ها باعث افزایش اکسیژن شده و از خستگی پیشگیری می کند. همچنین می توان گفت که برای از بین بردن لرزش ماهیچه ها باید به سرد کردن بعد از تمرین توجه ویژه ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   بهترین ورزش ها برای تناسب اندام

می توان گفت موادی که سوخت و ساز بدن را زیاد می کنند باعث لرزش می شوند که با سرد کردن بعد از تمرین می توان این مواد را از بدن خارج کرد.همچنین می توان گفت که اگر جزو افراد تازه کار هستید و سریع بعد از تمرین به رختکن می روید و لباس عوض می کنید باید به شما بگوییم لرزش دستانتان حین تمرین بیشتر می شود پس حتما بدن خود را سرد کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.