کراس فیت, مقالات

کراس فیت برای کودکان

کراس فیت برای کودکان

از جمله ورزش‌هایی که این روزها در میان مردم بسیار طرفدار پیداکرده است، به‌گونه‌ای که حتی خردسالان نیز به انجام آن می‌پردازند، کراس فیت می‌باشد. در ادامه به بررسی موضوع کراس فیت برای کودکان می‌پردازیم.

کراس فیت چیست؟

کراس فیت به‌صورت کلی ورزشی است که در آن از تمرینات مقاومت، پلایومتریک انفجاری، تمرین سرعت، وزنه‌برداری، ژیمناستیک و تمرینات استقامتی استفاده می‌شود.

همچنین در این خصوص باید بگوییم که این ورزش دربرگیرنده فعالیت‌های هوازی و تمرینات قدرتی عضلانی می‌باشد. این تمرینات برای همه افراد و همه سنین مناسب است و برای هرکدام از سنین مختلف به‌صورت جداگانه باید برنامه‌ریزی شود.

انجام دادن کراس فیت برای کودکان نیز مناسب است. به‌عبارت‌دیگر این ورزش برای خردسالان زیرشاخه‌ای از برنامه‌های استقامتی بزرگسالان است و تمرینات موجود در آن باید به‌ وسیله یک مربی کراس فیت مخصوص کودکان که ماهر و کار بلد است بر اساس شرایط جسمی و مهارت کودک تعیین گردند.

تمرینات و آموزش کراس فیت برای کودکان

تمرینات موجود در این ورزش به دو دسته تمرینات قدرتی و تمرینات مقاومتی تقسیم می‌شود که این دو بخش را در قسمت بعدی برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که به آن‌ها تمرینات استقامتی نیز گفته می‌شود، روشی تخصصی است که در آن کودکان برای تقویت سلامت و تناسب‌اندام و همچنین ارتقا عملکرد خود انجام می‌دهند.

تمرینات مقاومتی

تمرینات مقاومتی نیز دربرگیرنده تمریناتی است که با استفاده از وزن بدن، دستگاه‌های وزنه‌برداری و وزنه‌های آزاد مانند دمبل و یا هالتر انجام می‌شود. در این خصوص لازم به ذکر است که تمرینات مقاومتی را نباید با وزنه‌برداری اشتباه گرفت، زیرا وزنه‌برداری نوعی ورزش است که دربرگیرنده حرکات انفجاری کنترل‌شده است و نیاز به مهارت فنی دارد.

آیا کراس فیت برای کودکان مفید است؟

حال در این خصوص ممکن است این سؤال برای افراد به وجود بیاید که آیا کراس فیت برای کودکان بهتر است و یا وزنه‌برداری؟

در رابطه با این سؤال باید بگوییم که ما ورزش کراس فیت را توصیه می‌کنیم. زیرا این ورزش بر روی یادگیری به‌صورت ایمن و همچنین به استفاده از تکنیک‌های مناسب تمرکز دارد. البته پیش از انجام این ورزش نیز باید توجه کنیم که کراس فیت برای چه افرادی مضر است.

بهتر است که این ورزش برای خردسالان با استفاده از وزنه‌های سبک و در تکرارهای بالا صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال بهتر است که تمرینات در هر ست 8 الی 14 بار انجام شوند.

زمانی که خردسالان این تمرینات را زیر نظر مربی‌های کار بلد و متخصص در باشگاه کراسفیت انجام می‌دهند و تمرینات به‌صورت برنامه‌ریزی شده برای آن‌ها انجام می‌شود، مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

 

کراس فیت برای کودکان

مزایای کراس فیت برای خردسالان چیست؟

ازآنجایی‌که بسیاری از والدین در انتخاب این ورزش برای فرزندان خود دچار تردید هستند، باید بگوییم که این ورزش دارای مزایایی از قبیل زیر است که با در نظر گرفتن این مزایا والدین می‌توانند با خیال آسوده فرزندان خود را به آموزش این ورزش بفرستند.

  • افزایش اعتمادبه‌نفس: زمانی که خردسالان مهارت‌های خود را در انجام این تمرینات می‌بینند و توسط مربی تشویق می‌شوند، اعتمادبه‌نفس در آن‌ها شکل می‌گیرد. در صورتی که بسیاری از این خردسالان در روزهای اول که به سالن ورزش می‌آیند، حالت خجالتی دارند.
  • ایجاد نظم و انضباط در آن‌ها: با توجه به اینکه انجام این تعمیرات در خردسالان به‌صورت مرتب، منظم، در صف و به‌نوبت انجام می‌شود، کودکان بعد از مدتی به رعایت نظم و انضباط عادت می‌کنند و آن را می‌آموزند.
  • تشویق به رعایت احترام: مربیان در این زمینه ورزشی، تأکید بسیار زیادی بر روی رعایت احترام دارند. در این شرایط کودک می‌آموزد که احترام به مربی و سایرین را رعایت کند.
  • تخلیه شدن فشارهای روحی و احساسی: بعد از گذشت مدت زمانی در این ورزش، تغییرات هورمونی به شدیدترین حالت خود می‌رسد و ازاین‌رو بهترین راه برای تخلیه شدن فشارهای روحی، استفاده از این ورزش است.

برای افزایش ایمنی در کراس فیت باید چه‌کار کرد؟

توجه به نکات ذکرشده در قسمت زیر باعث افزایش و به حداکثر رساندن ایمنی در کراس فیت برای کودکان می‌شود:

  • این ورزش باید تحت نظارت مربی‌های متخصص و حرفه‌ای انجام شود.
  • به‌وسیله این ورزش باید نیازها، اهداف و توانایی‌های خردسال برطرف گردد.
  • این ورزش باید مطابق با سن بیولوژیکی، سن آموزشی، بلوغ روانی، مهارت‌های حرکتی و سطوح قدرت کودک و یا نوجوان انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *