دسته‌بندی نشده

ورزش بعد از غذا

ورزش بعد از غذا

ورزش بعد از غذا

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه مدت بعد از غذا خوردن باید ورزش کنم؟ آیا ورزش بعد از غذاخوردن آسیبی به بدن من می‌رساند؟ آیا ورزش بعداز غذا خوردن جایز است؟قبل از ورزش چه غذاهایی باید بخوریم؟چه ورزش هایی را بعد از غذا باید انجام داد ؟ و از این قبیل سوال ها.ما در این مقاله به توضیح نکات مهمی در مورد ورزش و غذا خواهیم پرداخت. در سایت کراس فیت 24 همراه ما باشید تا اطلاعات کافی راجب ورزش کردن و غذا را در اختیارتان قرار دهیم.

اولین نکته راجب این موضوع این است که ورزش بعد از خوردن غذا ارتباط کاملا مستقیمی با نوع ورزش و غذا دارد.نکته مهم دیگر این است که فاصله ای که بین غذا خوردن و ورزش می اندازید درست باشد و این نکته بسیار مهم و قابل توجه است.اگر شما می‌خواهید ورزش ساده و سبکی را انجام دهید خوردن غذا قبل از آن مهم نیست و ضرورتی ندارد.اگر شما می‌خواهید ورزشی را انجام دهید که در آن چربی سوزی اتفاق بیوفتد اگر ناشتا باشید و غذا نخورید تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. اما این کار در دراز مدت اثرش کاهش خواهد یافت.اگر برای ورزش های قدرتی و استقامتی آماده می‌شوید غذا خوردن قبل از ورزش خوب است و می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی عملکرد بدن شما بگذارد.

اما نکته مهم در این باره این است که غذا خوردن قبل از این نوع ورزش ها گاهی باعث می‌شود شما دچار ناراحتی معده شوید. برای جلو گیری از بروز این مشکل یک الی دو ساعت بعد از خوردن غذا استراحت‌ کنید و نزدیک به نیم ساعت میان بعد از میان وعده قبل از ورزش استراحت کنید.اگر قادر به فاصله انداختن بین ورزش و غذا خوردن تان نیستید یا حتما باید بین ورزش غذا بخورید بهتر است از کربوهیدرات های زود هضم مانند :

سیب زمینی کبابی و ژله های انرژی زا بخورید که هم انرژي مورو نیازتان تامین شود و هم از عوارض گوارشی و ناراحتی های معده ای جلو گیری کند.

ورزش بعد از غذا

آیا ورزش بعد از غذا ضرر دارد؟

طبق مواردی که خدمتتان گفته شد ورزش کردن بلا فاصله بعد از میل کردن غذا سبب بروز مشکلاتی خواهد شد که با انداختن فاصله درست بین ورزش کردن و غذاخوردن و همین طور خوردن غذا های درست می‌توانید جلوی بروز این مشکلات را بگیرید.در ادامه به توضیح برخی عوارض ورزش بعد از غذا خوردن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:   راه کار هایی برای بدن شل و افتاده

ورزش کردن بلافاصله بعد از زمانی که غذا خورده اید سبب بروز مشکلاتی از جمله احساس خستگی در معده و همین طور احساس ناراحتی معده می‌شود ‌.این اتفاق به این دلیل است که اگر شما بلافاصله بعد از اینکه غذا خورده اید شروع به ورزش کردن کنید مانع از هضم شدن غذا می‌شود.اکثر پزشکان و متخصصان بر این باورند و موافق اند که اگر یک ساعت قبل از شروع به ورزش کردن میان وعده ای میل کنید تا سوخت به بدنتان برسد .توجه کنید که ورزش کردن با شکم خالی و بدون خوردن چیزی درست و ایده آل نیست.

در برخی موارد نشان داده می‌شود که ورزش کردن بلافاصله بعداز غذا علاوه بر بروز مشکلاتی از جمله نارحتی معده دچار مشکلاتی همچون علائم گوارشی و عملکرد ضعیف ورزش می‌شود.همان طور که گفته شد اگر بلا فاصله بعد از میل کردن غذا شروع به ورزش کردن کنید بدنتان زمان کافی برای هضم کردن و گوارش غذایی که خورده اید را ندارند.در ادامه به برخی از رايج ترین علائم گوارشی که در این شرایط به وجود می آید می‌پردازیم.

  1.  نفخ
  2.  درد معده
  3. حالت تهوع
  4. اسهال
  5.  استفراغ
  6.  رفلاکس معده
  7.  گرفتگی عضلات

ورزش کردن بلافاصله بعد  از غذا جدا از اینکه روی گوارش و معده شما اثرات مخرب و منفی ای می‌گذارد بر روی بازدهی ورزش شما اثرات منفی ای می‌گذارد و این عمل باعث می‌شود که احساس ضعیفی و کندی و سنگینی کنید و بازدهي شما به شدت پایین می‌آید.

چه مدت بعد از غذا خوردن می‌توانیم ورزش کنیم؟

همان طور که خدمتتان عرض شد ورزش کردن بلافاصله بعد  از غذا خوردن عوارضی را در پی خواهد داشت و همین طور اگر قبل از ورزش هم غذا میل نکنید مشکلاتی برایتان به وجود می آید.سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که پس چه مدت قبل یا بعد از خوردن غذا باید ورزش کرد؟وقتی صحبت از ورزش کردن بعداز غذا می‌شود همه چیز بستگی به زمان بندی درست فرد دارد.این که اصلا چه زمانی از روز شروع به ورزش کردن می‌کنید اهمیت چندانی ندارد و مهم نیست .

اما اینکه یک الی سه ساعت بعد از میل کردن غذا شروع به ورزش کردن کنید مهم و حائز اهمیت است.شروع ورزش با مقدار زیادی غذا در معده سبب بروز مشکلات معده و گوارشی خواهد شد.مسلما هدف شما از ورزش کردن بدنی خوش فرم و سلامت است .پس در این صورت شما به هیچ عنوان نمی‌خواهید ورزشی که به قصد سلامتی انجامش می‌دهید به بدن شما آسیب وارد کند .پس حتما باید یک ساعت قبل از ورزش کردن میان وعده ای کوچک میل کنید تا به بدنتان به خوبی سوخت رسانی شود.ترکیبی از کربوهیدرات ها و پروتئین ها میل کنید که کم تر از 200 کالری باشد.

بیشتر بخوانید:   بهترین زیر انداز های ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشند

قبل از ورزش چه غذاهایی بخوریم؟

یکی از موارد مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید و اهمیت دهید خوردن غذاهای مناسب و سوخت رسانی درست به بدن است.برخی افراد تصور می‌کنند که تنها با انجام دادن ورزش های سخت و سنگین بدون خوردن غذاهای مناسب می‌توانند بدنی خوش فرم و سلامت داشته باشند.اما این باوری کاملا اشتباه است و علاوه بر ورزش کردن باید تغذیه مناسبی هم برای نتیجه دیدن داشت.

سوخت رسانی به بدن با مواد مغذی و پروتئین ها و کربوهیدرات ها انرژی و قدرت کافی ای که برای عملکرد بهتر نیاز دارید‌ را به شما می‌دهد.اگر نمی‌دانید که چه نوع میان وعده هایی برای شما مناسب است ما در ادامه شما را با برخی از آن ها آشنا خواهیم کرد.تکه های سیب را همراه با ماست چکیده و کره بادام زمینی میل کنید.یک اسموتی پروتئینی درست کنید . نصف لیوان شیر نصف لیوان ماست ساده و نصفه موز د مقداری استویا برای شیرین کردن .حموص با نان تست را میل کنید.

ورزش بعد از غذا

و موارد اصلی و مهم عبارت اند از:

کربوهیدرات ها

پروتئین ها :

از مزایای خوردن پروتئین ها عبارتند از:

  • واکنش آنابولیک بهتر یا رشد عضلانی
  • بهبود بازیابی عضلات
  • افزایش کارایی عضلات
  • افزایش قدرت و توده ی بدون چربی بدن

چربی ها

چربی ها منابع سوخت مناسبی برای تمرینات طولانی تر و با شدت کم و متوسط است.

چرا نباید بعد از غذا ورزش کنیم ؟

اگر بخواهیم از طرف مثبت قضیه نگاه کنیم ورزش کردن بعد از خوردن غذا باعث سوخت رسانی به بدن می‌شود و باعث عملیات بهتر بدن می‌شود اما این قضیه تا حدودی فريب دهنده است زیرا مقدار گلیکوژن ذخیره شده در عضله های شما بیشتر به چیز هایی که در ۱۲ ساعت پیش خورده اید بستگی دارد نه میان وعده ای که نیم ساعت قبل خورده اید.

یکی از معایب اصلی غذاخوردن قبل از ورزش این است که می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.عوارضی مانند بد هضمی و رفلاکس معده.به خصوص در افرادی که پیش زمینه ای در این نوع مشکلات دارند.مشکل دیگر که نباید بعد از غذا ورزش کرد احساس سنگینی است.اغلب افراد پس از میل کردن غذا احساس سنگینی می‌کنند و این مشکل باعث می‌شود تا عملکرد شما حین ورزش پایین بیاید.گوارش و هضم غذا کار چندان راحتی نیست و سختی هایی دارد. بعد از خوردن غذا مغز شما  خون بیشتری به معده و روده هایتان می‌فرستد تا اکسیژن و انرژی کافی را برای هضم کردن غذا به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:   چه ورزشی برای لاغری خوبه؟

آیا ورزش بعد از غذا خوردن چاق کننده است؟

اکثر افرادی که قصد لاغر شدن دارند تصور می‌کنند با کاهش دادن بیش از حد مصرف کالری به روند لاغری خود می افزایند و یا برخی از وعده های غذایی خود را حذف کنند اما این باوری کاملا اشتباه است.رژیم ها و ورزش های کاهش وزن به هیچ عنوان نباید حال شما را بد کند و به شما احساس ضعف و بی‌حالی بدهد.این به معنای لاغر شدت شما نیست و فقط باعث می‌شود شما دچار انواع بیماری ها شوید .

درست است که برای کاهش وزن شما باید مصرف کالری خود را کاهش دهید و از مصرف غذای بیش از حد در طول روز پرهیز کنید اما توصیه می‌شود یک الی سه ساعت قبل از ورزش میان وعده ای کوچک و سبک میل کنید تا دچار ضعف نشوید .

و اگر همین تایم را برای غذاخوردن بعد از ورزش بگذارید هم عالی است زیرا غذاخوردن بعد از ورزش باعث می‌شود :

  • غذاخوردن بعد از ورزش از پرخوری جلوگیری می‌کند.
  • غذاخوردن بعد از ورزش سوخت و ساز شما را بالا نگه می‌دارد.
  • غذاخوردن بعد از ورزش از تحلیل عضلانی جلو گیری می‌کند.

زمان طلایی بین غذا و ورزش

مقدار خون در خانم ها بین ۳ تا ۵ لیتر و در آقایان بین ۴ تا ۶ لیتر است.وقتی انسان غذا میخورد خون باید به معده برسد تا عمل هضم غذا صورت بگیرد.در چنین شرایطی اغلب خون موجود در عروق انسان به سمت معده سرازیر می‌شود و اگر فردی در این هنگام به ورزش کردن بپردازد عضلات فعال به اندازه مورد نیاز و کافی خون را دریافت نمی‌کنند .از آنجایی که خون انتقال دهنده اکسیژن مورد نیاز بدن است در این صورت خون کافی ک اکسیژن کافی به عضلات فرد ورزشکار نمی‌رسد.

در چینین شرایطی در صورت مواجه شدن با اکسیژن کم ممکن است این موارد را با درد در ناحیه شکم نشان دهد و در نهایت توصیه می‌شود حدود ۲ الی ۴ ساعت قبل از شروع هر گونه فعالیت ورزشی غذا میل کنید و یا بعد از ورزش اگر می‌خواهید غذا بخورید ۲ الی ۳ ساعت بعد از ورزش باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.