بدنسازی

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

تی آر ایکس پرطرفدارترین ورزش ها در بین نسل جوان می باشد. این ورزش با استفاده از وزن خود فرد انجام می شود تا حرکات ورزشی را انجام دهد. در این ورزش از بندهایی که به یک سقف یا دیوار متصل شده اند تمریناتی را که بر پایه وزن بدن و گاهی تعادل می باشند اجرا می گردد. بند ورزش تی آر ایکس با دیگر طناب های ورزشی متفاوت است.

طناب های ورزشی با ایجاد مقاومت باعث تقویت عضلات می شوند. اما طنابی که برای ورزش تی آر ایکس استفاده می شود، از وزن خود ورزشکار نیرو می گیرد و این یکی از مهم ترین اصول در تمرینات ورزشی است. اما ورزش تی آر ایکس هم مانند سایر ورزش ها و فعالیت های بدنی دارای فواید و مضراتی می باشد که آگاهی از آنها باعث میشود  افراد در نحوه و زمان انجام این ورزش بهترین تصمیم را بگیرند به گونه‌ای که نتیجه دلخواه خود را دریافت نمایند.

اگر این ورزش زیر نظر کارشناسان و متخصصان این رشته انجام می شود حاصل آن عضلات خوش فرم و کاهش چربی بدن است. ما در این مقاله در مورد فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس صحبت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فواید ورزش تی آر ایکس 

تی آر ایکس یک ورزش خلاقانه به شمار آورد ورزشی که تنها به کمک یک بند تی آر ایکس به شما امکان  می‌دهد حرکات دشوار بدنسازی را انجام دهید، آن هم نه با در دست گرفتن وزنه های سنگین تنها با تکیه بر وزن خود. نقطه اصلی تمرکز ورزش تی آر یکس بخش میانی بدن می باشد لذا یکی از مهمترین فواید این ورزش لاغری و چربی سوزی است.

بیشتر بخوانید:   تمرینات هوازی ناشتا

این ورزش فواید  منحصر به فردی دارد اما اگر به صورت درست از این ورزش استفاده نشود باعث آسیب هایی برای بدن می گردد. این ورزش از ورزش های استقامتی به حساب می آید و برای بانوان بسیار مناسب است؛ در مورد ورزش تی آر ایکس،  برای بانوان اگر ورزش تی آر ایکس به صورت اصولی و زیر نظر فرد متخصص انجام شود نتیجه ی  آن عضلات فرم دهی شده، کاهش چربی اضافی و خوش فرم شدن بدن است.

با توجه به به اینکه تمرینات تی آر ایکس بدون تکیه گاه انجام می شوند تمریناتی پیچیده هستند و لذا توصیه می شود به عنوان اولین انتخاب برای افرادی که در ورزش کردن مبتدی هستند و تازه به میدان ورزش کردن پا گذشته اند انتخاب نشود. چرا که ممکن است این افراد نتوانند معیارهای مهمی همچون تنش به وجود آمده و موقعیت بدن را مطابق اصول رعایت کنند و در نتیجه به بدن آنها آسیب وارد شود.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

از دیگر فواید ورزش تی آر ایکس  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تی آر ایکس ورزشی  همگانی

تی آر ایکس ورزشی  از جنس مردم و برای مردم است. لذا بسیاری از افراد از مبتدی تا پیشرفته می‌توانند این ورزش را انجام دهند و فارغ از سطح تناسب اندام برای همه قابل استفاده است‌

 تقویت بخش میانی بدن

تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس در بخش میانی بدن می باشد با استفاده از این تمرینات عضلات شکمی فرم دهی می شوند.

 بند تی آر ایکس یکی از خلاقانه ترین ابزارهای ورزشی:

یکی از فواید ای که ورزش تی آر یکس دارد این است که بنده مخصوص آن منحصر به فرد می باشد، به سادگی قابل حمل است و با استفاده از آن می توان تمرینات ساده و چالش برانگیز را انجام داد. در طول تمرین می توانید طول بندها را تغییر دهید و دامنه حرکتی گسترده‌ای را برای شما ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:   نحوه صحیح انجام حرکت پرس سینه دمبل

 تی آر ایکس ورزشی با ریسک پایین

ریسک انجام این ورزش برای افراد گروه های سنی مختلف بسیار کم می‌باشد، در عین این که قدرت بدنی را افزایش می‌دهد و انعطاف پذیری بدن را بالا میبرد.

عضله سازی

یکی از فواید ورزش تی آر ایکس عضله سازی میباشد. پاسخ هورمون رشد در طول تمرینات تی آر ایکس و پس از آن مشابه سایر تمرینات مقاومتی و بدنسازی است‌

چربی سوزی

کالری سوزی بالا  یکی دیگر از فواید  این ورزش می باشد. بدین معنی که برای سوزاندن چربی اضافه در بدن خود نیازی به صرف وقت در باشگاه ندارید بل انجام این تمرینات می‌توانید چربی های بدن خود را از بین ببرید.

کاهش درد

تی آر ایکس علاوه بر چربی سوزی و تناسب اندام به دردهای آرتروزی بسیار کمک می‌کند و تعادل، انعطاف پذیری و استحکام و ثبات بدن را افزایش میدهد.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

مضرات ورزش تی آر ایکس

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند بندهایی که در ورزش تی آر ایکس  مورد استفاده قرار می‌گیرد قابل اعتماد نیستند و احتمال ایجاد آسیب از سوی آنها وجود دارد. این آسیب برای افرادی که آسیب های مفصلی دارند به قدرت بدنی بالایی ندارند بسیار بیشتر می باشد، به همین دلیل این ورزش به افرادی که قدرت بدنی بالایی ندارند چندان توصیه نمی شود.

اگر چربی های بدن شما زیاد باشد شما نمی توانید حرکات حرفه ای تی آر ایکس را انجام دهید لذا نتیجه ای که میگیرید ممکن است کمتر باشد‌. نتیجه ی ورزش تی آر ایکس  مبتنی بر وزن و سرعت شخص میباشد و در صورت پایین بودن سرعت نتیجه دلخواه حاصل نمی گردد. علاوه براین طناب های ورزش تی آر ایکس گران می باشند که باعث می شود  بسیاری از افراد نتوانند آنها را تهیه کند.

بیشتر بخوانید:   بدنسازی حرفه ای

مهمترین معایبی که می توان برای ورزش تی آر ایکس نام برد  این است که انجام صحیح حرکات آن در صورتی امکان دارد که فرد بخواهد تمام قدرت خود را دخیل کند و این هم کار سختی می باشد، افراد باید برای انجام حرکات ورزشی تی آر ایکس وقت  زیادی را صرف نمایند و نتیجه را برای بدن خود حاصل کنند. نکته منفی دیگر این ورزش این است که در زمان تمرین میزان استفاده افراد از پایین تنه خود کم است و برای داشتن تناسب اندام پاهای خود در بالاتنه باید وقتی را برای فرم گیری پاها نیز در نظر بگیرید.

یکی  دیگر از معایب ورزش تی آر ایکس حالت وی شکلی است که بند مخصوص این ورزش به هنگام انجام تمرینات به خود می گیرد، زیرا در این حالت انجام حرکات سخت و دشوار است و احتمال ایجاد آسیب در مفاصل وجود دارد. موقعیت قرارگیری بدن هنگام انجام تمرینات تی آر ایکس افرادی که قدرت بدنی پایین دارند و یا مفصل آنها آسیب دیده است ممکن است دچار درد و آسیب شود و توصیه می‌شود که این افراد برای انجام تمرینات تی آر ایکس ز مربی متخصص کمک بگیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *