آموزش

کرامپ عضلانی یا گرفتگی عضلات ! علت چیست؟

گرفتگی عضلات

همه چیز یعنی “کرامپ عضلانی” یا همان گرفتگی عضلات از همین جا یعنی تمرین مستمر و پرفشار، انجام تمرینات سخت و استمرار در آن شروع می شود. به برنامه تمرینی خود به چشم یک مسابقه مهم و سخت نگاه کنید و برای هر جلسه تمرینی با تمام قوا وارد باشگاه شودید. هدف هر ورزشکاری با گذشت زمان باید بر افزایش تدریجی میزان وزنه ها یا افرایش تدریجی تعداد تکرارها در هر ست متمرکز شود. همچنین باید گاهی اوقات ست تمرینات را تا ناتوانی کامل عضلانی پیش برد.

ست پایانی هر حرکت می تواند شروع خوبی برای رسیدن به ناتوانی عضلانی باشد و این به این معنی است که نیازی نیست در هر ست تکرارها را تا ناتوانی کامل ادامه دهید.

این قانون را همیشه به خاطر داشته باشید:

هیچ گاه با وضعیتی از باشگاه خارج نشوید که گمان کنید می توانستید تمرین سنگین تر و پر بازدهی داشته باشید.

هر چه در توان دارید در باشگاه انجام دهید. زیرا تلاش نصف و نیمه حاصل نتایج را مطابق با خواسته ها رقم نخواهد زد.

کرامپ عضلانی چیست؟

عـبـــارت است از انقباضي غير ارادي، ناگهاني، ممتد و مـعــمولا دردناک در يک يا چند عضله که ممکن است از چند ثانيه تا يک ربع ساعت به طول انجامد. عارضه جـدي نیست و به جز در موارد خاص پس از مدت کـوتاهي برطرف مي ‌شود.

از علل کرامپ عضلاني می توان به سرما، کاهش سطح کلسيم پلاسما، هيپوناترمي و هيپوکالمي یا همان کاهش سطح سديم يا پتاسيم خون و عوارض دارويي مانند سالبوتامول اشاره کرد.

علل کرامپ عضلانی چیست؟

  • کار کشيدن بيش از حد از عضلات.
  • انجام دادن تمرينات بدني شديد
  • خستگي عضلات.
  • کم آبي بدن
  • قرار گرفتن عضلات در يک وضعيت ثابت به مدت طولاني.
  • انجام ندادن حرکات کششي و گرم نکردن بدن پيش از اقدام به فعاليتهاي بدني.
  • بهم خوردن تعادل مايعات، هورمون ها و الکتروليت های بدن.
  • خالی شدن عضلات از عناصر منيزيم، کلسيم و پتاسيم که براي انقباض مناسب عضلات ضروری هستند.
  • مصرف برخی از داروها.
  • مصرف مشروبات الکلي.
  • نارسايي کليه‌ ها، کم کاري تيروئيد، حاملگي و اختلالات عصبي.

درمان گرفتگی عضلات باید چه کارهایی انجام داد؟؟؟

انجام حرکات کششي برای عضلات در گير.

استفاده از کمپرس سرد يا گرم.

نو شيدن آب کافي.

ماساژ دادن موضع.

روش های پيشگيری از کرامپ عضلات

  • زياد از عضلات خود کار نکشيد.
  • پيش از فعاليت بدني حتما ابتدا بدن خود را گرم کنید و حرکات کششي انجام دهيد.
  • در طول روز آب کافي بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *