کراس فیت

مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت

مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت

امروز در این مقاله قرار است به مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت بپردازیم لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کلیستنیکس چیست؟

کلیستنیکس یک نوع رشته ورزشی است که در آن شما به کمک وزن بدن خودتان حرکات مقاومتی انجام می دهید. حرکاتی مانند شنا، حرکات اسکات و…زیر مجموعه این رشته می باشند. و همچنین لازم به ذکر است که شما برای انجام این ورزش نیازی به وسایل خاص ندارید و علاوه بر باشگاه این حرکات را به راحتی در خانه هم می توانید انجام دهید.

کراسفیت چیست؟

کراسفیت نیز یکی از انواع رشته‌های ورزشی می باشد. این رشته مجموعه‌ای از انواع ورزش‌ها مانند ژیمناستیک، وزنه برداری و…را در خود جایی داده شما با انجام حرکات این رشته ورزشی  توانایی کلی بدنتان را افزایش می دهید زیرا که این رشته قدرت تحمل، استقامت، انعطاف پذیری، سرعت، هماهنگی و تعادل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش این ویژگی‌های بدنی شما می شود.

 کلیستنیکس با کراسفیت

کلیستنیکس یک ورزش یونانی است یعنی اصل و آغاز این رشته به یونان برمی گردد و از آن جا شروع شده است. کراسفیت یک رشته ورزشی است که اصل و آغاز آن به کشور آمریکا برمی گردد و توسط یک فرد آمریکایی خلق و ابداع شده است. شما با انجام دادن حرکات کلیستنیکس که یک نوع ورزش مقاومتی است و حرکات آن برپایه وزن بدن شما انجام می شود مقاومت بدنی خودتان را افزایش می دهید.

اما هنگامی که شروع به انجام کراسفیت می کنید نه فقط مقاومت بدن شما بلکه بر استقامت، قدرت، انعطاف پذیری، سرعت و هماهنگی عضلات بدن شما تاثیر گذار است. در کلیستنیکس مجموعه‌ای از حرکات ساده تا پیشرفته مانند ژیمناستیک وجود دارد و می توانید آن‌ها را انجام دهید اما ورزش کراسفیت مجموعه‌ای متشکل از چهار رشته ورزشی ژیمناستیک، دومیدانی، بدنسازی، پلومیتریک می باشد.

بیشتر بخوانید:   تمرینات هوازی در استخر

مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای انجام ورزش کلیستنیکس و کراسفیت

ورزش کلیستنیکس ورزشی است که برای انجام دادن آن چه در خانه و چه در باشگاه شما نیاز به هیچ وسیله و تجهیزات خاصی ندارید و به همین خاطر این رشته ورزشی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. در رشته ورزشی کراسفیت شما نیاز به یک سری از وسایل و تجهیزات مانند بند تی آرایکس، بوسوبال‌ها، جامپ باکس، فوم رولر، دارحلقه و پگ برد نیاز دارید.

مزایای تمرینات کراسفیت و کلیستنیکس

در مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت باید بگوییم که تمرینات این دو رشته ورزشی هر کدام برای خود دارای مزایایی می باشند که در زیر به بررسی آنها می پردازیم

۱)تقویت بدن: سیستم تمرینی کراسفیت دارای تمرینات قدرتی است که باعث می شود بدن شما قوی گردد.

۲)خاصیت فانکشنال: همان طور که در بالا اشاره کردیم کراسفیت دارای تمرینات قدرتی است پس می توانند فانکشنال نیز باشند و در نتیجه ی آن این تمرینات باعث می شوند که شما بتوانید کارهای روزانه خود را با قدرت بیشتری انجام دهید. در این نکته و تاثیر بر کارهای روزانه هر دو رشته باهم شباهت دارند.

۳)مقرون به صرفه: اگر می خواهید که اندامی مناسب داشته باشید می توانید با انجام حرکات ورزشی به آن دست پیدا کنید اما رشته ورزشی که بتواند بر همه ی عضلات شما تاثیر بگذارد و شما را دارای اندامی مناسب کند کراسفیت می باشد که با انجام یک رشته ورزشی به اندام مناسب می رسید و این از نظر اقتصادی به صرفه است. این مزیت از مزیت‌های کلیستنیکس نیز می باشد و باهم شباهت دارند.

بیشتر بخوانید:   دویدن بهتر است یا پیاده روی

۴)افزایش انعطاف پذیری: تمرینات کراسفیت علاوه بر داشتن حرکات سخت دارای یک سری حرکات ساده هستند که این حرکات باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شما می گردند.

۵)تنوع و خلاقیت: شما می توانید در این رشته همزمان حرکات قدرتی، هوازی و یا سایر حرکات را انجام دهید که این باعث تنوع در حرکات است.

مواردی که در بالا ذکر شد مزایای کراسفیت بود که در دو گزینه با کلیستنیکس شباهت داشتند اما کلیستنیکس نیز دارای مزیت‌هایی است ک کراسفیت ندارد و آن مزایا شامل:

۱)نداشتن محدودیت مکانی: شما حرکات این رشته را در هرجایی به راحتی می تواند انجام دهید.

۲)کالری سوزی بالا: با انجام حرکات این رشته چون درگیری بین همه عضلات بدن می باشد پس مقدار کالری سوزی بدن شما نیز افزایش پیدا می کنند و این که این مقدار کالری سوزی چقدر باشد بستگی به حرکاتی دارد که شما انجام می دهید.

معرفی حرکات رایج در این دو نوع رشته ورزشی

  1. حرکات کلیستنیکس

  2. لانگز
  3. پلانک
  4. پل باسن
  5. اسکات
  6. شنا سوئدی
  7. کرانچ
  8. زیر بغل طناب
  9. ساق پا ایستاده
  10. پشت پا خوابیده
  11. درازنشست
  12. بارفیکس دست باز
  13. پهلو خوابیده به حالت درازنشست
  • اما حرکات رایج در کراسفیت شامل

  1. حرکت برپی
  2. تراستر
  3. اسکات عقب
  4. حرکت پول آپ
  5. حرکت ددلیفت
  6. حرکت لندماین

مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت

تفاوت کراسفیت و کلیستنیکس از نظر ورزشی

در مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت، کلیستنیکس یک رشته ورزشی متشکل از حرکات متنوعی است که افراد مبتدی و حتی ورزشکاران قادر به انجام آن می باشند و برای آمادگی جسمانی و قدرت عضلانی بدن آن‌ حرکات را انجام می دهند. اما کراسفیت یک رشته ورزشی است که کاملا مجزا است و اینطور نمی باشد که ورزش کاران رشته های دیگر به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید:   سازه کراس فیت چیست ؟

کراسفیت یک رشته ورزشی نسبتا سنگین است ورزشکاران در این رشته دارای یک سری از محدودیت ها می باشند مثلاً باید رژیم غذایی خاصی را داشته باشند باید به اردوهای ورزشی بروند اما در صورتی که کلیستنیکس یک سری از حرکات است که شما میتوانید حتی در خانه خود و بدون هیچ رژیم غذایی انجام دهید .

معایب حرکات کلیستنیکس و کراسفیت

در مقایسه کلیستنیکس با کراسفیت، حرکات موجود در کراسفیت چون که یک رشته ورزشی سنگین است خطرناک می باشند و شما هنگام انجام دادن آن باید خیلی دقت داشته باشید چون ممکن است باعث آسیب دیدگی شما گردد و همچنین این که اگر یک فرد مبتدی هستید و قصد انجام این تمرینات را دارید باید حتما به باشگاه بروید و زیر نظر مربی باشید.

اما حرکات کلیستنیکس برای شما نمی توانند آسیب دیدگی‌های جدی ایجاد کنند همچنین این که شما برای انجام دادن این حرکات نیازی ندارید که حتما به باشگاه رفته و زیر نظر مربی باشید و به طور خلاصه این که کلیستنیکس برای شما هیچ معایبی ندارد و شما را نگران چیزی نخواهد کرد و همچنین این که ورزش کراسفیت بیشتر برای افرادی مناسب است که قدرت بدنی بالایی دارند تا دچار آسیب‌های خیلی جدی نشوند و افراد آسیب دیده و کم توان قادر به انجام این حرکات نخواهند بود این در صورتی است که کلیستنیکس برای همه دسته از افراد دارای حرکات با کمترین آسیب دیدگی می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *