بدنسازی, کراس فیت

کراس فیت یا بدنسازی! مقایسه نتایج تمرینی حاصل از آن ها

کراس فیت یا بدنسازی

کراس فیت یا بدنسازی

تمرینات کراس فیت یا بدنسازی و پاسخ این سوال که کدام متد و رشته ورزشی مناسب تر است چیست؟ باید گفت که پاسخ این سوال و سوالاتی شبیه به آن همگی به خود فرد و خواسته های آن از تمرین وابسته است.

قطعا با شروع تمرینات سنتی و قدیمی مثل وزنه برداری و بدنسازی فواید خیلی زیاد و تغییرات مهمی را تجربه خواهید کرد. اما تغییرات در لایف استایل, عضله سازی و ترکیب بدنی همانند بدنسازی از نتایج مهم شروع تمرینات مدرن و بسیار قدرتی کراس فیت نیز است.

دانشمندان تحقیقات زیادی بین انجام تمرینات کراس فیت یا بدنسازی به شکل تفریحی برای کسب اطلاعات کامل از نتایج تمرینات انجام داده اند.

محققان برخی از علوم را با استدلال تقسیم بندی کردند و مطالعه ای را برای مقایسه تفاوت در محدودیت ها و توانایی های جسمی مانند قدرت انفجاری، قدرت پویا و آمادگی هوازی بین “تمرینات کراس فیت یا بدنسازی” انجام داده اند.

تحقیقات علمی مقایسه تمرینات

از آنجا که تمرینات CrossFit آموزش مقاومت و استقامت را با هم ترکیب می کند، این پتانسیل را دارد که بر توسعه قدرت تأثیر منفی بگذارد.

تمرینات کراس فیت کم و بیش بعضی موارد را از تعادل دور می کند بنابراین می توانید مقدار بیشتری از مقاومت انفجاری را در مقابل حداکثر قدرت بدست آورید. به این موضوع اثر مداخله گفته می شود.

در روند تحقیقاتی که در مجله فیزیولوژی ورزشی منتشر شد، 26 مرد در رنج سنی از 20 تا 32 ساله که حداقل یک سال سابقه تمرینی داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:   آموزش بارفیکس خوابیده با دار حلقه

نصف این افراد شروع به تمرینات کراس فیت و مابقی تمرینات بدنسازی را به شکل 2 تا 3 جلسه در هفته آغاز کردند. این مطالعه به شکل قانونی و میان افراد علاقه مند به این موضوع صورت گرفت.

وزنه برداران باید مطابق با قوانین و علوم کالج پزشکی ورزشی آمریکا آموزش می دیدند و تمرین می کردند. به این معنی که رژیم آن ها کاملا مطابق با علم تغذیه ورزشی، تمرینات به شکل دوره ای با 1 تا 12 تکرار حداکثر با تاکید بر سنگین سازی تمرینات و با استراحت دوره ای 3 تا 5 دقیقه بین هر ست صورت گرفت.

تکرار آنها نیز باید با استفاده از یک فاز متحرک 1-2 ثانیه و یک مرحله پایین آمدن 2/1 ثانیه انجام می شد. در همین حال، CrossFitters باید تحت نظر یک مربی معتبر در یک آکادمی معتبر آموزش می دیدند و تمرین می کردند.

توده ، قد و ترکیب بدن شرکت کنندگان (چین های پوستی) یک هفته قبل از ارزیابی ها اندازه گیری شد.

از نظر چربی بدن ، 23.1 درصد از مردان به عنوان “متوسط” ، 34.6٪ “خوب” ، 2/19٪ “بسیار خوب” و 23.1٪ “عالی” طبقه بندی شدند که باید گفت از نظر جسمی ، هیچ اختلاف عمده ای بین گروه ها وجود ندارد.

تست های مربوط به آقایان در ورزش کراس فیت

تمام آقایان تست های مربوط به تناسب اندام (fitness tests) را به صورت تصادفی با حداقل 48 ساعت زمان صرف شده برای ریکاوری انجام دادند:

  • حرکت پول آپس (Pullups): برای اندازه گیری مقاومت نسبی قسمت بالای بدن
  • آزمون شاتل ران (Shuttle Run): برای اندازه گیری استقامت و تخمین VO2 حداکثر ورزشکاران باید بیش از 40 متر — بین دو خط 20 متری، سریعتر و تا زمان خستگی دو را تکرار کنند.
  • آزمون کانتر موومنت جامپ (Countermovement Jump): پس از ایستان زانوها را خم کنید و در حالی که دستان را روی باسن نگه داشتید با قدرت بپرید. در واقع این تست قدرت انقباض در اجرای پرش عمودی را نشان می دهد.
بیشتر بخوانید:   بهترین ورزش ها برای تناسب اندام

حتما قبل از شروع آزمون باید تمامی ورزشکاران 15 دقیقه زمان برای گرم کردن، 10 دقیقه تمرینات هوازی با شدت متوسط و 5 دقیقه تمرینات کلستنیستیک را قبل از شروع کشش و پرش انجام دهند.

نتیجه گیری

در اکثر موارد ، مردان از نظر قدرت عضلات تفاوت معنی داری نداشتند. بدنسازان موفق شدند تا در تست کانتر موومنت جامپ 7 سانتی متر و CrossFitters  موفق به ثبت نتیجه 7.7 سانتی متر شدند.

در اجرای حرکت پول آپس ورزشکاران تمرینات مقاومتی و بدنسازی توانستند حرکت را تا 11 تکرار و در 3 ست و کراسفیترها حرکت را با 9 تکرار و در 6 ست انجام دادند.

اما اختلافات قابل توجهی در VO2 max وجود داشت یعنی CrossFitters نتیجه بسیار عالی را در این مورد ثبت کردند. با استفاده از دستورالعمل های پزشکی کالج آمریکایی نتیجه به این صورت بود که حدود 31 درصد وزنه برداران دارای درجه بندی منظمVO2 max ، 61.5٪ نمره خوب و 7.7٪ نمره عالی داشتند. این در حالی بود که 46 درصد از CrossFitters طبقه بندی شده اند در درجه خوب و 53.8٪ آن ها در درجه عالی قرار گرفتند.

تمرینات کراس فیت یا بدنسازی

کراس فیت یا بدنسازی؟ چگونه تصمیم بگیرید

  • کراسفیت
  • رها توانستند در فاکتورهای قدرت و تست پرش نتایج چشمگیرتری ثبت کنند.
  • و دیگر نتایج حاکی از این موضوع بود که وزنه برداران آموزش دیده در بخش فوقانی اندام ها دارای قدرت و مقاومت بیشتری هستند.

باید گفت که تصمیم گیری در این قسمت کاملا به اهداف شما که نیاز به بهبود کدام یک از فاکتورها دارید، بستگی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:   ورزش چربی سوزی بازو

اگر قصد دارید قدرت انفجاری و پویایی بیشتری داشته باشید، تمرین های سنتی تر و جزئی تر برای اجزای مختلف از بدن را امتحان کنید. اما اگر می خواهید خود را از نظر هوازی بهتر کنید بهتر است تا به تمرینات CrossFit بیشتر بپردازید. محققان می گویند که تقویت VO2 max باعث ترکیب بهتر بدن و بهبود ظرفیت هوازی می شود.

اگر قصد شروع تمرینات ورزشی یا راه اندازی باشگاه دارید، می توانید برای فروش لوازم ورزشی یا تجهیز باشگاه ورزشی کراس فیت، تی آر ایکس، بدنسازی، پیلاتس، باشگاه خانگی یا سالن های ورزشی دیگر با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *