مقالات

فرق میان تمرین فانکشنال و کراس فیت

فانکشنال یا کراس فیت

تفاوت هایی بین این دو ورزش وجود دارد. شاید برای شما سؤال شود که فانکشنال یا کراس فیت کدام بهتر است؟ جواب آن متناسب با هدف شما از انجام تمرین متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیش تر تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی تمرین فانکشنال

تمرین فانکشنال بر پایه تمرین عضلات است. این تمرین با مشابه سازی تمرین عادی و معمولی صورت می گیرد. در این تمرین عضلات پایین تنه و بالاتنه با هم درگیر می‌شوند. در نتیجه ماهیچه بدن شما تقویت خواهد شد. در این تمرین سبک زندگی بسیار با اهمیت تر از ظواهر است.

اسکوات تمرین کارکردی است که عضلاتی که هنگام نشستن و بلند شدن درگیر می‌شوند را تقویت می‌کند. این تمرین بدن شما را بسیار تقویت خواهد کرد. علاوه بر باشگاه می توانید این تمرین را در خانه هم اجرا کنید. توپ ها، کتل بل و وزنه ها در این تمرین مورد استفاده قرار می گیرند.

فواید تمرین های فانکشنال چیست؟

این تمرین عضله ها و مفصل ها را درگیر خواهد کرد. احتمال دارد آرنج ها، کمر، زانوها، ستون فقرات، مفاصل ران، شانه ها و غیره را نیز درگیر سازد. این تمرین اگر به صورت صحیح انجام شود می تواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند. همچنین می تواند تاثیرات ناشی از بلند کردن اجسام سنگین را کاهش دهد.

تمرین های فانکشنال اغلب بر روی حرکت های بدن متمرکز هستند. همچنین این تمرین ها از وزن بدن نیز کمک می گیرند. از دیگر فواید آن این است که میان تنه را تقویت می کند. ۳ سطح مختلف حرکت ها یعنی ساژیتال، فرونتال و عرضی در این تمرین رعایت می شود.

بیشتر بخوانید:   تقویت عضلات پا

فانکشنال یا کراس فیت

با انجام دادن این تمرین در اموری مثل: پیاده روی کردن، جابجایی اجسام سنگین وزن و غیره توانایی شما افزایش می یابد. با این ورزش بدون داشتن وسایل تمرین می توانید به ورزش بپردازید. البته این تمرین ها را با وزنه هم می توانید انجام دهید. ولی معمولا با وزن بدن انجام می شوند. همچنین می توانید بین اعضای مختلف بدن هماهنگی ایجاد کنید. زیرا در این ورزش از اندام های گوناگون به صورت همزمان استفاده خواهید کرد.

این تمرین ها دارای تنوع زیادی هستند. اگر می خواهید بر روی تمام بدن خود به صورت یکجا تمرین کنید باید از این ورزش استفاده کنید. همچنین این تمرین زمان زیادی نمی گیرد. زیرا در زمانی کم نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. و حتی زمان دقیقی برای این تمرین ها وجود ندارد و هر زمان که مناسب دیدید به انجام آن ها بپردازید.

هدف های تمرینات فانکشنال چه چیزی است؟

مهم ترین هدف این تمرین ها بهتر کردن کارکرد بدن است. با سه شیوه کارکرد بدن را بهبود می دهند.

  1.  بهبود عملکردها و حرکت بخش های مختلف بدن
  2.  قوی کردن بدن برای انجام دادن الگوهای حرکتی
  3.  بالا بردن کارکرد جسمانی بدن

این تمرین اگر به صورت صحیح انجام شود در فعالیت های روزمره زندگی شما را کمک خواهد کرد. همچنین آمادگی جسمانی بدن را برای انجام دادن کارهای سنگین، بیش تر می کند. این ورزش علاوه بر خوش فرم کردن بدن، شما را سالم نگه می دارد.

فرق تمرین فانکشنال با کراس فیت چیست؟

تمرین های فانکشنال بسیار محبوب تر از تمرین های کراس فیت هستند. کراس فیت باعث می شود تا بتوانید در تمرین های HIIT شرکت نمایید. اگر در زمان های قبل تمریناتی از قبیل: بالا آوردن وزنه، برپی، وزنه برداری و دو سرعت برایتان دشوار بوده است، بنابراین تمرین های فانکشنال برایتان بهترین گزینه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:   انواع کفپوش باشگاهی

معرفی تمرین کراس فیت

ممکن است با شنیدن اسم کراس فیت ذهنتان به سمت ورزش های سنگین و بسیار سخت برود. در این مطلب می خواهیم این تمرین را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

این رشته همه بعدهای ورزشی را در خود جای داده است. این رشته به تقویت همه ابعاد بدن می پردازد. مانند: مقاومت، انعطاف، میزان سرعت، تعادل. به طور کلی می توان گفت که این رشته شامل: وزنه برداری، ژیمناستیک، اینتروال با شدت زیاد، ورزش های هوازی، تمرین های سرعتی و استقامتی است.

فانکشنال یا کراس فیت

کراس فیت در دهه گذشته به یکی از پرطرفدارترین آمادگی جسمانی تبدیل گشته است. امروزه هیچ سالن ورزشی ای نیست که این رشته را نداشته باشد. این تمرین نوعی از تمرین با فاصله زمانی شدید و از نوع تمرین قدرتی است. همچنین تمرینی هوازی به حساب می آید. این تمرین حرکاتی با شدت زیاد را در بر می گیرد.

این تمرین ها، کارهایی است که شما هر روز در زندگی عادی انجام می دهید.مانند: کشیدن، فشار دادن و سایر حرکات.

تاریخچه کراس فیت

در ۱۹۹۶ یک کمپانی به اسم کراس فیت به ثبت رسید. نخستین سالن ورزشی مرتبط با کراس فیت در سیاتل، واشنگتن قرار داشته است. همه قضایا از زمان گرگ گلاسمن، ژیمناست جوان آغاز شده است. گذشته از تمرین های عادی او در بدنسازی، او فهمید زمانی که از دمبل و هالتر برای بهتر کردن تمرین های قدرتی خود استفاده می نمود، از دیگر اعضای تیم قدرتمندتر می شد.

او در سالن ورزشی و ورزش دوچرخه سواری از دیگر هم تیمی هایش قوی تر بود. او مهارت های گوناگونی را جمع آوری کرده بود. این پدیده باعث روی آوردن وی به ابداع کراس فیت شد. کراس فیت به تمرین هایی می گویند که با شدت زیاد و با استقامت، گروه هایی از عضله را درگیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:   مهمترین دلایل توقف رشد عضلات

بنابراین باعث آمادگی جسمانی در چندین بعد می شود. مربیانی مانند: لوئی سیمونز، باب هارپر و جان ولبورن در این رشته فعالیت کرده اند. اوایل باشگاه هایی که در آن ها این رشته وجود داشت به کراس فیت باکس مشهور بوده است.

گرگ گلاسمن قصد داشت تمرینی ابداع کند که افراد احساس کنند در رینگ یا خط پایان ایستاده اند. بنابراین گرگ گلاسمن تمریناتی با شدت زیاد و در چندین زمینه را در قالب این رشته در آورد.

جمع بندی

در مطالب بالا به شرح و بررسی تمرین های فانکشنال و کراس فیت پرداختیم. همچنین تفاوت های میان این دو تمرین را نیز بیان کردیم. قبل از ورود به این دو رشته باید مطالعه کافی درباره آن ها به عمل آید تا متناسب با هدفتان بهترین گزینه را انتخاب نمایید. اگر بعد از خواندن مطالب بالا برای شما سؤالی پیش آمد می توانید از ما بپرسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *