مقالات

چطور می‌توانم شکم تخت داشته باشم؟

شکم تخت

چطور می‌توانم شکم تخت داشته باشم؟ آیا شما به دنبال پاسخ این سؤال هستید؟ اگر این مساله ذهن شما را در گیر کرده است، به مطالعه این مطلب بپردازید تا راه‌حل‌های مناسبی را بیابید.

چاقی در ناحیه شکم و پهلو از شایع‌ترین انواع چاقی است که عده بسیار زیادی از افراد در جامعه با آن مواجه هستند. به‌عنوان‌مثال اغلب کارمندانی که در ادارات کار می‌کنند، دارای مشکل چاقی در این ناحیه از بدن هستند، زیرا این افراد ساعات زیادی را بدون تحرک در پشت میز می‌نشینند.

چاقی شکم زیبایی‌اندام را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و تناسب‌اندام را به هم می‌ریزد و به همین دلیل باید در مقابل آن ایستاد و از بروز این موضوع جلوگیری کرد.

چطور می‌توانم شکم تخت داشته باشم؟

داشتن شکم صاف به عوامل زیادی بستگی دارد. به کمک تمامی عواملی که در قسمت زیر ذکر می‌شود، می‌توان به تخت شدن شکم کمک کرد.

چه مواد غذایی در از بین رفتن چربی‌های شکم مؤثر هستند؟

  • سماق: سماق یکی از مواد غذایی است که به کمک آن می‌توان تأثیر چشم‌گیری را در از بین بردن چربی‌های شکمی ایفا کرد. سماق ماده‌ای چربی سوز است و برای استفاده از آن کافی است که تا به میزان یک قاشق مرباخوری از آن را در داخل آب جوش بریزید و بعد از گذشت 15 دقیقه و پس از وعده ناهار میل کنید.
  • چای سبز: چای سبز یک ماده بسیار معروف در آب‌کردن چربی‌های شکم است که با استفاده از آن می‌توان نه‌تنها در تخت شدن شکم تأثیرگذار بود بلکه می‌توان چربی‌های موجود در قسمت‌های دیگر بدن را نیز از بین برد.
  • ماهی: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی باعث کاهش دادن میزان التهاب در بدن می‌شوند و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند. هر چه میزان التهاب بدن کمتر باشد، امکان افزایش وزن بر اثر استرس و التهاب پایین می‌آید.
  • میوه: میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، کیوی، نارنگی و لیموی تازه باعث افزایش و تقویت سوخت‌وساز بدن می‌شوند و در نتیجه می‌تواند به داشتن شکم تخت کمک کنند.
  • حبوبات: حبوبات یکی از مواد غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی است. مصرف آن‌ها به‌صورت مرتب باعث سرکوب گرسنگی و  درنتیجه جلوگیری از پرخوری می‌شود.
  • بادام: بادام در بر گیرنده چربی‌های خوبی است که باعث افزایش کالری نمی‌شود و در عوض انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

برای از بین بردن چاقی شکم، چه ورزش‌هایی توصیه می‌شود؟

به‌طور‌کلی ورزش‌هایی که بیشترین کالری را مصرف می‌کنند برای این منظور مفیدند اما برای از بین بردن چربی این ناحیه و به دست آوردن شکم تخت، به‌طور خاص می‌توان ورزش‌هایی برای تقویت عضلات شکم را انجام داد. از میان این دسته از ورزش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده‌روی
  • دویدن
  • اسکی فضایی
  • دوچرخه‌سواری
  • کرانچ با توپ
  • کرانچ پای عمودی

نکات دیگری در خصوص آب کردن چربی‌های شکم

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت‌های فوق در خصوص شکم تخت، عوامل و نکات دیگری هستند که رعایت و عدم رعایت آن‌ها در کاهش و یا افزایش وزن مؤثر خواهد بود. برخی از این عوامل از قبیل زیر هستند:

  • مانع از بروز یبوست در بدن خود شوید

در صورتی که میزان فیبر و مایعات موجود در بدن کم باشد، فرد دچار یبوست می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبر موردنیاز خود را از غلات حاوی سبوس، میوه، سبزی و … تأمین کنید. همچنین مصرف مقدار مناسبی از مایعات و ورزش نیز در این زمینه می‌توانند تأثیر داشته باشد.

  • غذا را آرام بخورید

در زمان سرو غذا سعی کنید که غذا را به آرامی بخورید، به صورتی که وعده غذایی شما به میزان نیم ساعت طول بکشد. تند خوردن غذا باعث بلعیدن هوا و ایجاد نفخ می‌شود. در این صورت معده ورم می‌کند و شکم بزرگ دیده می‌شود.

  • از آشامیدن نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید

گازهایی که در نوشیدنی‌های گازدار موجود هستند، باعث گیر افتادن هوا در داخل شکم می‌شوند. در این صورت با استفاده مداوم از این نوشیدنی‌ها شما نمی‌توانید شکم تخت داشته باشید.

  • آدامس نجوید

جویدن آدامس نیز از دیگر مواردی است که باعث بلعیده شدن هوا می‌شود. به‌جای جویدن آدامس می‌توانید از آب نبات‌ها استفاده کنید.

  • کم کردن حجم مواد غذایی

علاوه بر مصرف میان وعده‌های کم کالری، یکی از راهکارهای مفید برای داشتن شکم تخت، این است که تعداد وعده‌های غذایی خود را زیاد و حجم آن را کم کنید. بدین معنا که میزان غذایی را که در یک وعده میل می‌کنید، به سه بخش تقسیم کنید و آن را در سه ساعت مختلف و با فاصله نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *