کراس فیت, مقالات

آسیب های بدنی شایع در ورزش کراس فیت

آسیب بدنی در کراس فیت

آیا می دانید که در ورزش کراس فیت امکان بروز عارضه هایی برای اعضای بدن وجود دارد و یا این ورزش را یک ورزش کاملا بدون عارضه می پندارید؟ آیا می خواهید از عوارض احتمالی این ورزش آگاه شوید؟ آیا می‌دانید انواع آسیب بدنی در کراس فیت کدام اند؟

این ورزش مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر در کنار فوایدی که دارد، ممکن است که عارضه‌هایی را برای بدن در پی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با این عوارض با شما عزیزان صحبت کنیم.

چه قسمت‌هایی از بدن در ورزش کراس فیت آسیب‌پذیرتر هستند؟

قسمت‌هایی از بدن که در این ورزش بیشتر از دیگر اعضای بدن دچار عارضه می‌شوند، به شرح زیر می‌باشند:

کمر

ازآنجایی‌که برای انجام حرکت ددلیفت شخص باید به‌صورت کامل خم شود، ممکن است که با وزن کم و عضلات ضعیف به پشت شخص آسیب وارد شود. مشکلاتی که در این خصوص ممکن است برای شخص پدیدار شود، عبارتند از کشیدگی عضلات کمر، درد عضلات سرینی، فتق دیسک و هرگونه عارضه دیگر در خصوص قسمت پشتی بدن.

شانه

از دیگر آسیب های بدنی شایع در کراس فیت، مشکلاتی است که ممکن است برای شانه‌ها به وجود آید، زیرا شانه در این ورزش تحت‌فشارهای مفصلی قرار می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است که ورزشکاران بر اثر این ورزش دچار آسیب های شانه‌ای مانند روتاتور کاف، پارگی و یا سندروم ساب آکرومیال شوند که در این عارضه تاندون روتاتور کاف بر اثر کشیدگی بیش‌ازحد آسیب دیده و دچار پارگی می‌شود.

آسیب‌های بدنی در کراس فیت

زانو

اسکات و پرش باعث کشیدگی رباط زانو می‌شوند و که پارگی رباط‌های زانو و آسیب دیدن مینیسک پا بیشترین عارضه‌ای است که ممکن است به زانوها وارد شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز این عوارض باید بر وضعیت قرار گرفتن بدن و زانو توجه شود.

در خصوص این آسیب های بدنی شایع در کراس فیت می‌توانید از زانوبند در حین ورزش استفاده کنید تا زانوهای خود را سالم نگه‌دارید.

ساق پا

کشیدگی تاندون آشیل در ساق پا نیز از جمله آسیب های بدنی شایع در کراس فیت است. این مشکل زمانی پدیدار می‌شود که ورزشکار به‌صورت ناگهانی مچ پای خود را می‌پیچاند. همچنین درصورتی‌که ورزشکار تمرینات مربوطه را به‌صورت نادرست انجام دهد، ممکن است که مشکل شکستگی استخوان متاتارس برای او پیش بیاید. استخوان متاتارس در قسمت کف پا قرار دارند.

مچ دست

بر اثر انجام حرکت‌ها و تمریناتی مانند ددلیفت و پرس ممکن است که ورزشکار دچار عارضه‌های مربوط به مچ دست شود.  از میان آسیب های بدنی شایع در این خصوص می‌توان از تاندونت، اسپرین رباط، استرین عضله و یا شکستگی مفصل نام برد. در نتیجه اگر نمی‌خواهید که دچار این عوارض بدنی شایع در این ورزش شوید، بهتر است که به‌جای استفاده از وزنه‌های سنگین برای تقویت مچ دست، عضلات کوچک‌تر را هدف قرار دهید و روی آن‌ها کار کنید.

باند کشی از جمله تجهیزات ورزشی است که می‌توان برای جلوگیری از آسیب دیدن مچ دست استفاده کرد، همین‌طور ورزش‌هایی که به‌صورت چرخاندن مچ دست هستند، نیز در این خصوص مفید می‌باشند.

پیشگیری از آسیب بدنی در کراس فیت

ورزش کراس فیت مکمل ورزش های دیگر است و فواید بسیاری برای سلامتی و تناسب اندام دارد. با این‌حال، آسیب جسمانی در کراس فیت همانند هر ورزش دیگری اجتناب‌ناپذیر است. به‌صورت کلی باید گفته شود که برای پیشگیری از خطرات و آسیب های بدنی شایع در کراس فیت درصورتی‌که یک ورزشکار مبتدی هستید، باید ورزش‌ها و حرکات موردنظر را زیر نظر یک مربی کار بلد انجام دهید، ورزش‌ها را به‌صورت درست انجام دهید و در حین ورزش فرم درست بدن را حفظ کنید.

همچنین افراد مبتدی بهتر است که برای پیشگیری از بروز این مشکلات، وزنه‌ها را به‌تدریج اضافه کنند و حرکات را به‌صورت آرام انجام دهند.

افرادی که دچار عارضه‌های جسمانی هستند نیز برای انجام این ورزش باید از پزشک اجازه بگیرند و یا قبل از انجام این ورزش‌ها با یک فیزیوتراپیست کار کنند.

کلام پایانی

به‌صورت کلی در رابطه با آسیب بدنی در کراس فیت باید گفته شود که دردهای عضلانی که در حین انجام این ورزش رخ می‌دهند، عادی و قابل انتظار هستند اما اگر درد به‌صورت شدید و ماندگار باشد و یا به‌صورت تشدید شونده باشد، بیانگر عوارض ورزش است. این مشکلات باید تحت بررسی قرار بگیرند و برای رفع  و درمان آن‌ها اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *