ورزش بانوان

عوارض مصرف استروئیدها در بانوان؛ به عواقب تصمیمی که دارید فکر کردید؟

عوارض مصرف استروئیدها در بانوان

روی صحبت ما در اینجا با تمام خانم هایی است که قصد دارند در باشگاه های بدنسازی ورزش کنند و این رشته ورزشی را به شکل حرفه ای ادامه دهند اما هنوز اطلاعاتی از “عوارض مصرف استروئیدها در بانوان” ندارند. همچنین قصد داریم تا اطلاعاتی را در اختیار بانوانی که از مصرف نابجا و خودسرانه استروئیدها و چربی سوزها گله مند هستند و دچار عوارض شدید شده اند، قرار دهیم.

بسیاری از خانم ها در ابتدا تنها به قصد وزن کم کردن وارد باشگاه های بدنسازی یا ورزش های گروهی می شوند اما خیلی زود درگیر دوره های استروئیدی بانوان می شوند.

در بیشتر موارد می بینیم که همین خانم ها خیلی زودتر از آقایان شروع به مصرف داروهای چربی سوز و هورمون های تیروئیدی می کنند. بعضی از خانم ها نیز پا را فراتر از حد گذاشته و به دنبال رسیدن به سیکس پک شکم و سفت شدن بدن به سراغ مصرف استروئیدها می روند.

این افراد قطعا شاهد عوارض فیزیکی زیادی خواهند بود که ممکن است در بدن مردان نیز با همان شدتی که در بدن زنان بروز می کند، نمایان شود. اما به هر حال ممکن است که به دلیل تفاوت هایی که بین مرد و زن وجود دارد این عوارض مصرف استروئیدها در بانوان نیز به شکل دیگر و با شدت بیشتری جلوه کند.

عوارض مصرف استروئیدها در بانوان شامل

  • ناهنجاری های مادرزادی
  • دیسفونیا (Dysphonia): همان اختلال صورت
  • کلیستورومگالی (Clitoromegaly): بزرگ شدن کلیستوریس
  • هیرسوتیسم (Hirsutism): موهای زائد در زنان
  • اختلالات قاعدگی
  • کاهش حجم سینه

ناهنجاری های مادرزادی از عوارض مصرف استروئیدها در بانوان

مادرانی که باردار هستند یا در آستانه بارداری قرار دارند باید اکیدا از مصرف هرگونه استروئید خودداری کنند. چرا که مصرف این دسته از داروها در این مقطع زمانی برای زنان به معنی استقبال از خطر تولد فرزندان نارس و بیمار خواهد بود.

اگرچه مردانی که از استروئیدها مصرف می کنند نیز با کاهش قدرت باروری رو به رو می شوند ولی استفاده از این داروها معمولا باعث این نمی شوند که پدران فرزندانی با ناهنجاری های مادرزادی داشته باشند. اما این موضوع در زنان کاملا متفاوت است.

توجه داشته باشید مادرانی که از این دسته از داروها استفاده می کنند نیز به شدت در معرض خطرات جدی قرار دارند.

از جمله خطراتی که این افراد را تهدید می کند: می توان به رشد موهای زائد در بدن، بزرگ شدن کلیتوریس و تغییر شکل اندام های جنسی زنانه و تمایل به تبدیل شدن این اندام ها به اندام های مردانه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:   مصرف آمینو اسید برای خانم ها ؛ درست انتخاب کنید!

که برای درمان دو عارضه آخر ذکر شده ممکن است تا نیاز به جراحی های سنگین و پرهزینه پلاستیک داشته باشند.

دیسفونیا (Dysphonia) یا همان اختلال صورت

در این که استروئیدهای آنابولیک و آندروژن موجب خشونت و کلفتی صدا در زنان می شوند شکی نیست. این مسئله در اثر تاثیراتی که آندروژن ها بر حنجره و بر عضلات فعال این ناحیه از بدن اعمال می کنند رخ می دهد.

به این دلیل که به طور طبیعی آندروژن چندانی در بدن زنان وجود ندارد، صدای زنان در قیاس با صدای مردان لطیف تر و ملایم تر است. درست به همین دلیل نیز این عارضه یعنی خشونت و کلفتی صدا که با مصرف استروئید آنابولیک و آندروژن بروز می کند در این جنس از آدمی مشهودتر و آزاردهنده تر ظاهر می شود.

در مراحل اولیه که فرد از داروهای ملایم و از دز های سبک و کنترل شده استفاده می کند، صدا کمی خش دار و کلفت می شود. اما در مراحل حادتر که فرد از دز های سنگین تر یا از داروهایی که خاصیت آندروژنی قدرتمند دارند، در طولانی مدت استفاده می کند، صدا هم تراز با صدای مردان شده و حتی در موارد با افراط شدید در مصرف استروئیدهای آنابولیک و آندورژن صدا از صدای مردان نیز کمی خشن تر و کلفت تر می شود.

به طور کلی می توان گفت استروئیدهایی که خواص آندروژنی قدرتمند دارند باعث ایجاد این عارضه می شوند و استروئیدهای ملایم که خاصیت آندروژنی چندانی نداشته باشند به این شدت که با مصرف داروهایی همانند testosterone، anadrol50، dianabol و masteron دیده می شود که به این عارضه آزاردهنده منجر نمی گردند.

خوشبختانه با قطع مصرف استروئید صدا تا حدود زیادی به حالت اولیه باز می گردد و از این نظر این عارضه را نیز نمی توان عارضه ای ماندگار و پایدار به شمار آورد. هر چند در برخی موارد که طول دوره های مصرف استروئید طولانی بوده است یا فرد از دزهای بسیار سنگین استروئیدهای آندروژن استفاده کرده باشد ته مانده هایی از خشونت و کلفتی صدا تا مدت ها طولانی با وی خواهد بود.

کلیستورو مگالی (Clitoromegaly) بزرگ شدن کلیستوریس

ارگان ها و اندام های جنسی مردان و زنان که تحت تاثیر هورمون های جنسی تستوسترون در مردان و استروژن در زنان رشد و تمایز یافته و اداره می شوند. اما برخلاف ارگان ها و اندام هایی همانند کبد، کلیه، توده های عضلانی و دستگاه گوارش خون که در هر جنس آدمی ساختار و عملکردی تقریبا یکسان دارند، تفاوت های عمیق و بنیادینی با یکدیگر دارند.

بیشتر بخوانید:   مصرف آمینو اسید برای خانم ها ؛ درست انتخاب کنید!

زمانی که زنان از استروئیدهایی که قدرت آندروژنی بالایی دارند استفاده می کنند کلیستوریس (دستگاه تناسلی زنانه) نیز بزرگ تر می شود. تا حدی که از اندازه طبیعی نیز خارج می گردد. به نحوی که در مراحل حادتر که مصرف استروئید آندروژن در دز های سنگین ادامه می یابد این اندام که یکی از اندام های دستگاه تناسلی زنانه است از داخل ارگان تناسلی زنانه بیرون زده و شکل و شمایلی همانند آلت مردانه می گیرد.

خود تصور کنید زنی که کلیستوریسی به شکل و شمایل آلت کوچک مردانه با خود داشته باشد و در حین تحریکات جنسی نیز با بزرگ شدن این آلت مواجه است، تا چه اندازه می تواند در عذاب باشد.

در این میان داروهایی همانند Winstrol، Anavar و Nandrolone که قدرت آندروژنی چندانی ندارد به ندرت موجب بروز این عارضه می شوند و از این نظر این گزینه های می توانند برای زنان انتخاب بهتری باشند.

از میان داروهایی که در شدت های بالا به این عارضه ختم می شوند می توان به Dianabol، Trenbolone، Estosterone و Oxymetholone اشاره کرد.

هرسوتیسم (Hirsutism) رشد موهای زائد در زنان

زنانی که از استروئیدها و مخصوصا استروئیدهایی که قدرت آندروژنی بالایی دارند استفاده می کنند نیز به دلیل بالا رفتن سطح سرمی تستوسترون با رشد موهای زائد بدن و صورت مواجه می گردند.

رشد موهای زائد در بدن زنان معمولا در نقاطی از پوست صورت می گیرد که این نقاط بیشترین گیرنده های آندروژن را در خود دارند و در برابر استروئیدهای آندروژنی حساسیت بالایی از خود نسان می دهند.

اولین گام در درمان این عارضه پرمویی در بدن زنان قطع مصرف استروئیدها و شستن فولیکول های مو از آندروژن های وارد شده به این ارگان ها خواهد بود.

می توان از هورمون استروژن و از داروهای آندروژن همانند Spironolactone یا حتی Finastride استفاده کرد.

البته در برخی موارد از پمادهای موضعی ضد قارچ همانند Ketoconazole نیز برای درمان این عارضه استفاده می شود.

معمولا پاسخی که بدن در زمینه درمان این عارضه به دارو درمانی می دهد چندان امیدوار کننده و رضایت بخش نیست و این عارضه ممکن است سال ها در بدن ماندگار باشد.

اختلالات قاعدگی

زنانی که از استروئید آنابولیک و آندروژن استفاده می کنند با بر هم خوردن نظم قاعدگی نیز رو در رو می شوند. همچنین در موارد حادتر می توان ناباروری یا دست کم اختلال در باروری را نیز محتمل دانست.

بیشتر بخوانید:   مصرف آمینو اسید برای خانم ها ؛ درست انتخاب کنید!

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در اغلب موارد و با قطع مصرف استروئید و پس از برقرار شدن دوباره بالانس هورمون ها، نظم قاعدگی نیز دوباره برقرار می شود.

ولی در موارد حادتر که بالانس هورمونی جنسی زنانه ممکن است تا ماه ها و حتی سال ها به طول بیانجامد و حتی ممکن است که عارضه ناباروری هرگز درمان نشود.

کاهش حجم سینه

استروژن اصلی ترین بزرگ کننده و شکل دهنده سینه در زنان است. این موضوع با تحقیق به اثبات رسیده است که استروئیدهای آنابولیک و آندروژن بر عملکرد این هورمون تاثیر می گذارند و فعالیت این هورمون در زمینه شکل دهی و حفظ شکل و فرم سینه در زنان را به شدت مختل می کند.

زنانی که استروئیدهای آنابولیک و آندروژن مصرف می کنند با کاهش محسوس حجم سینه  ها که اصطلاحا آتروفی سینه نامیده می شود رو در رو می شوند.

هورمون های آندروژن سبب می شود تا از حجم توده پستانی که در سینه زنان وجود دارد کاسته شده و در عوض توده عضلانی و بافت پیوندی که در سینه زنان و در زیر توده پستانی وجود دارد تقویت شده و نمایی مردانه به این اندام زنان داده شود.

کاهش حجم توده های پستانی البته در سنین یائسگی که استروژن بدن رفته رفته رو به کاهش می رود نیز دیده می شود. در این سال ها به نحو محسوسی از حجم توده های پستانی کاسته می شود.

ولی دلیل تجمع چربی فراوان در ناحیه سینه ها، ممکن است حجم کلی سینه تغییری نشان ندهد یا حتی بزرگتر نیز بشود. ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که این حجم از نظر کیفیت ابدا قابل قیاس با کیفیتی که در سنین جوانی و حتی نوجوانی در سینه ها وجود داشت قابل قیاس نیست.

بر خلاف اغلب عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک و آندروژن که پس از قطع مصرف دارو تا حدود زیادی برطرف می شوند کسانی که در اثر مصرف این دسته از داروها با عارضه کوچک شدن حجم سینه ها مواجه می شوند معمولا پس از قطع مصرف نیز موفق به برطرف کردن کامل این عارضه نشده و گاه نیاز به ورش های درمانی و جراحی های ترمیمی و نیاز به کاشت پروتز پیدا می کنند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.